Følg os

Livsstil

Vil du være sommerklar? Sådan kommer du i gang allerede nu

Aktiv ferie

Sommerferien nærmer sig og det betyder forhåbentlig masser af sol og varme – enten herhjemme eller i udlandet. Som så mange andre år, hvor januar-kuren er løbet ud i sandet og man gruer for at skulle finde bikinien eller badedragten frem til sommer, er det nu på tide at hanke op i dig selv og blive sommerklar.

Der er i denne artikel ikke tale om en decideret kur, men nærmere tips til at styrke motivationen for igen at dyrke motion, så de gode intentioner i januar kan genstartes nu. Du får her nogle tips til at gøre det lidt sjovere at være sund – fordi det er alt andet lige nemmere at komme afsted til noget sjovt end en sur pligt.

Musik og lyd gør det nemmere at komme i gang

En god motivation til at komme i gang med at dyrke motion er at finde et sæt gode høretelefoner. Således kan du have musikken med på en løbe- eller gåtur. Derudover er det en god idé at købe trådløse høretelefoner, der kan tilknyttes via Bluetooth til din smartphone. De fleste bluetooth høretelefoner kan også tilknyttes til din computer, så de begrænser sig ikke kun til brug i forbindelse med motion.

Lyt derefter til en god spilleliste med din favoritmusik eller til en podcast, så du kan koncentrere dig om dét fremfor dine ømme muskler. På den måde, fjerner du fokus fra den hårde del af træning og flytter til noget, der giver energi. Det er videnskabeligt bevist, at god musik med gang i kan øge din præstation med op til 15%.

Hvis du ved, at der venter dig god musik og eller en spændende podcast på løbeturen, kan det være lidt nemmere at snøre løbeskoene, sætte dig op på cyklen eller tage i træningscentret.

Hold styr på motion og kalorier med et aktivitetsur

Det er en god idé at holde styr på sin motion på daglig basis, ligesom det kan være en god idé at se hvor mange kalorier man forbrænder hver dag. Med et aktivitetsur med indbygget skridttæller, får du et simpelt overblik over både dine forbrændte kalorier og daglige motion. Det udregnes på baggrund af den indbyggede skridttæller.

Det virker både motiverende og som en konkurrence, fordi man gerne vil nå sine daglige mål. Det anbefales at gå mellem 10.000 og 12.000 skridt om dagen, og det kan hurtigt blive en intern konkurrence om at nå dit personlige mål.

Gå en tur og nyd naturen – eller udnyt turen til og fra arbejde

Motion behøver ikke være hårdt eller fysisk krævende – det kan også være en gåtur i naturen. Så kan du nyde omgivelserne og få frisk luft, mens du i virkeligheden forbrænder kalorier. Det giver mere energi i hverdagen at gå en tur end at sidde i sofaen. Du vil sove bedre, fordi du har brugt den energi du har indtaget.

Derudover kan du også få mere motion ind i din hverdag ved at udnytte turen til og fra arbejde. Lad bilen stå og hop på cyklen til arbejde i stedet for – det er godt for dit velbefindende og samtidig skåner du miljøet.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.