Følg os

Karriere

Disse gaver vil falde i god jord hos dine kvindelige ansatte

Kvinde og gaver

Det kan være svært at finde på gaver, som dine ansatte bliver glade for. Både jul og fødselsdage kalder hvert år på nye idéer.

Den helt store kunst er at finde nogle gaver, som viser, at du påskønner deres arbejde, uden at det bliver for personligt. Der kan være forskel på, hvad kvinder og mænd bliver glade for. Her i artiklen er der hovedsageligt fokus på, hvad kvinderne helst vil have. Læs med og find inspiration til gaver til dine kvindelige ansatte.

En smoothie blender er tit et hit

Det her er ikke bare en almindelig blender. En smoothie blender er smart og lynhurtig at bruge. Der følger også en smart beholder med, som smoothien eller juicen kan være i. Mange er rigtig glade for disse og bruger dem flittigt.

Du vil naturligvis gerne være med til at understøtte dine ansattes sundhed, og hvad er sundere end en dejlig omgang frugt og grønt? – måske til at starte dagen med? Det er en betænksom gave, som de fleste vil kunne bruge i et eller andet omfang, selv hvis de ikke er super vilde med spinat.

Prislejet ligger også ganske fornuftigt, idet du ikke kommer så højt op, at det begynder at påvirke skatteforholdene. Den slags må du naturligvis også holde styr på. Tag evt. en snak med din revisor, hvis du skulle være i tvivl om noget ang. skatteforhold.

Flotte ting til hjemmet

Du går aldrig galt med noget klassisk nips til hjemmet. Der findes mange flotte ting, som kan pynte på borde og i vindueskarme, og når først du har fundet én, som er populær, er det oplagt at købe denne til alle dine dygtige og flinke ansatte.

Y-design.dk firmajulegaver 2019 kan give dig inspiration til gaverne. Her er mange gode forslag til gaver, som vil falde i god jord hos de fleste ansatte. Det er selvfølgelig forskelligt, hvad folk kan lide, men hvis du finder nogle gode, generelle bud, har du i hvert fald gjort en acceptabel indsats.

Du kan også oprette et fælles dokument, hvor folk kan skrive deres forslag til gaver ind. Det er jo i orden at spørge om hjælp, og dine ansatte vil sikkert værdsætte en smule medbestemmelse på gaveområdet.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Karriere

Få et godt og langvarigt forhold til dine medarbejdere

Glade ansatte

Alle mennesker har brug for en god arbejdsplads. Alle, der på den ene eller anden måde har et ansvar for firmaets medarbejdere, er derfor nødt til at tage stilling til, hvad der skal til for at skabe en velfungerende hverdag for medarbejderne med henblik på at holde på dem i mange år. Hvordan skaber du en god, motiverende arbejdsplads, hvor dine medarbejdere har lyst til at komme, og hvor de bliver i lang tid?

Et smil er det første skridt

Effekten af at blive mødt med et smil og en positiv attitude, når man træder ind ad døren om morgenen, må aldrig undervurderes. Det man selv tænker bare er et neutralt udtryk, det kan for andre virke nedladende eller afvisende, specielt for en medarbejder der har haft en udfordrende morgen. Tag dig den ekstra tid til at smile og sige godmorgen. Du er med til at sætte tonen, og din tilstedeværelse og imødekommenhed bliver et forbillede for andre, der ellers ville have sippet deres kaffe og forsat med at tjekke mails.

Den typiske person i en lederstilling forventer en hvis grad af respekt, men respekt er faktisk noget, som alle fortjener og har brug for. Igen bliver du et forbillede for dine medarbejdere, når du udviser respekt over for alle omkring dig. Vi gentager alle – ikke kun dem på samme niveau som dig – ikke kun dem du arbejder sammen med.

Alle fortjener respekt og anerkendelse

Respekt skaber et trygt rum, hvor man føler sig sikker, også selvom man laver fejl, mens anerkendelse skaber sammenhold, tilhørsforhold og identitet. En medarbejder, der føler sig som en del af holdet, bliver på holdet.

Kend dine medarbejdere, deres egenskaber og kompetencer. Brug dem til det de er gode til, og giv dem muligheden for at vokse både personligt og fagligt. Ros dem, også foran de andre medarbejdere. Beløn dem, når de gør det godt. Giv kage fra tid til anden og gaver til højtiderne. Hvis du synes, at det er svært, så lad dem selv vælge gaver via Valggaveshop. Hvis du ikke selv kan tage kage med på vejen, så lad en medarbejder bruge ti minutter på at gå til bageren. Det er det hele værd for at få lov til at beholde dine glade, motiverede medarbejdere.

Læs mere

Karriere

Kvinder kan også være håndværkere – og selvstændige

Handywoman

Der er flere mandlige håndværkere end kvindelige – ligeså er langt størstedelen af alle danske iværksættere mænd. Det er dog ikke ensbetydende med, at du ikke kan få succes som håndværker og / eller virksomhedsejer, blot fordi du er kvinde. Faktisk findes der rigtig mange dygtige kvinder inden for håndværkerfaget. Disse bliver desværre ikke anerkendt tilstrækkeligt.

I dette blogindlæg vil vi forsøge at inspirere dig til at tage springet og blive selvstændig håndværker. Tanken om at starte egen virksomhed kan virke overvældende, men det er faktisk ikke raketvidenskab.

Har du modet og motivationen?

At starte en virksomhed kræver ikke kun masser af mod. Det kræver også motivation og dedikation. Derfor er du nødt til at se dig selv i øjnene og vurdere, om du har de rette forudsætninger for at kunne stable en sund forretning på benene. Sætter du pris på en fast løn og en triviel arbejdsdag, så bør du ikke blive selvstændig. I givet fald er det bedre at blive i rollen som lønmodtager.

Tal med din bankrådgiver om det økonomiske

Det er desværre ikke helt billigt at starte en håndværkervirksomhed. Der skal nemlig investeres i forskellige maskiner og udstyr samt tøj.

Den største investering er uden tvivl en varevogn eller kassevogn – denne investering er muligvis også den vigtigste. Kunsten er at finde en driftsikker og økonomisk varevogn, som kan rumme alt dit udstyr. Du kan for eksempel kaste penge efter en Renault kassevogn, hvis du vil være sikret køreglæde, rummelighed og sikkerhed for alle pengene. En anden fordel ved den typiske Renault varevogn er, at den er let at indrette. Dette er langt fra en selvfølge, hvorfor du bør betragte det som et stort plus. Find inspiration her: Bilindretning af Renault varebil

Din bankrådgiver vil med sikkerhed spørge dig, hvordan du har tænkt dig at finansiere dit kommende håndværkerfirma. Skal det ske igennem din opsparing, eller påtænker du at låne via banken? En kassekredit eller et virksomhedslån kan måske være løsningen. Det er under alle omstændigheder noget, man bør overveje nøje, inden man træffer en beslutning.

Læs mere

Karriere

Dette gør en firmafest perfekt

Firmafrokost

Fællesskabsfølelsen på arbejdspladsen er rigtig vigtig, og der er meget, man kan gøre for at forbedre netop denne følelse på arbejdspladsen. Firmafester er blot ét eksempel på sådan en løsning, og selvom det er noget, de fleste firmaer betragter som en tradition, så er det bestemt ikke noget, der skal vælges fra, fordi det er for traditionel en løsning. Men man hører både historier om gode og dårlige firmafester, så hvordan er det lige, at man stabler en god firmafest på benene? Det kan du læse mere om her, hvor du får nogle eksempler på, hvad man skal fokusere på for at skabe en perfekt firmafest.

Løft stemningen med god musik

Musikken er nok en af de vigtigste dele af enhver fest, og det gælder også for firmafesten. Det er nemlig musikken, der styrer stemningen, så det er vigtigt, at den er nøje udvalgt. Musikken har desuden til opgave at samle hele selskabet, og derfor skal playlisten bestå af nogle sange, de fleste kan synge med på. Her bliver man nødt til at kende gennemsnitsalderen for medarbejderne, da det har stor betydning for musiksmagen. Er der en stor variation i alderen hos medarbejderne, så sørg for at blande en masse forskellig musik, så der er noget for enhver smag.

Mad og drikkevarer

Mange firmafester starter med en god middag for alle medarbejderne. Er der for eksempel tale om en julefrokost, så er det oplagt, at der bliver serveret mad i rigtig julefrokost-ånd, inden festen for alvor går i gang. Holder man sommerfest, så er grillmad en god løsning. Til firmafesten skal der serveres meget mad, for at der er nok til alle medarbejderne, og derfor er det en god idé at få det leveret udefra. Mange cateringfirmaer tilbyder netop catering til firmafesten, så det ikke er noget, man selv skal bekymre sig om at få lavet.

Drikkevarerne spiller også en central rolle til firmafesten. Dem skal der være rigeligt af, da de skal holde hele aftenen, og det er godt med en god variation, så der er noget, til enhver smag. Drikkevarerne smager dog bedst, hvis de er kolde, så derfor skal der også købes masser af isterninger til festen. Hos istilfest.dk kan man købe isterninger i København og flere andre byer, så der er kort leveringstid, hvis man pludselig skulle løbe tør for is under festen og akut have brug for noget mere.

Hold med fordel festen uden for firmaet

Selvom man måske har nogle flotte – og gratis – lokaler til rådighed hjemme i firmaet, så er det ikke altid en god idé at holde firmafesten i firmaets egne lokaler. Det er nemlig de lokaler, alle medarbejderne befinder sig i hver dag, hele dagen og det kan derfor være svært at lægge arbejdet på hylden. At skubbe arbejdet til siden er netop meningen med at holde en firmafest. Sammenholdet mellem medarbejderne skulle nemlig meget gerne blive forbedret som følge af firmafesten, fordi medarbejderne får mulighed for at ses på en måde, der ikke er relateret til arbejdet. Det kan være svært at opnå, hvis medarbejderne næsten føler, at de er på arbejde.

Firmafesten bliver desuden langt mere interessant, hvis den bliver holdt et festligt og nyt sted. Det er derfor oplagt at leje et fedt lokale og holde firmafesten her i stedet for i de vante omgivelser på arbejdspladsen.

Underholdning

Hvis der bliver taget hul på firmafesten med en middag, så skal der efter middagen ske noget, der markerer overgangen mellem middagen og festen. Ellers kan det være svært at få gang i den festlige stemning. God underholdning hører hjemme til enhver firmafest, og er et af højdepunkterne ved firmafesten, hvis det er godt planlagt. Underholdningen kan bestå af et underholdende indslag fra én, der er inviteret udefra, eller det kan være en aktivitet, der involverer alle medarbejderne. Det vigtigste er, at det skal løfte stemningen og sætte gang i festen ved at få medarbejderne til at slå sig løs og trække på smilebåndene.

Læs mere

Karriere

Tips til at gøre livet som foreningsleder lidt lettere

Kvindelig leder

Arbejdet som foreningsleder er ikke altid lige nemt.

Der er et hav af udfordringer, der skal findes løsninger til, og ofte er der en masse mennesker, som hver dag skal ledes i den rigtige retning. Arbejdet kan i sig selv være ganske stressende, og derfor er det naturligvis oplagt at kigge på, hvordan man som foreningsleder gør livet lidt lettere for sig selv. Vi har herunder forsøgt at komme med nogle af vores bedste tips til, hvordan man letter nogle af de arbejdsgange og processer, som man skal håndtere i en forening. Forhåbentlig kan denne artikel være med til at optimere nogle af de interne processer ude i foreningsverdenen.

En vagtplanlægnings app gør livet lettere

Det er utroligt vigtigt, at man som forening har helt styr på medlemmernes vagter og planlægningen af disse. Har man ikke et ordentligt vagtplanlægningssystem, så kan arbejdet med dette godt blive en smule langhåret. Der er heldigvis rig mulighed for at optimere denne proces.

En god vagtplanlægnings app til foreninger gør arbejdet markant lettere. Ud over at man sparer tid, så er der ofte også en del penge at spare i det lange løb. Man skal dog sørge for at få fat i en vagtplanlægnings app, som er udviklet specifikt til foreninger.

En af fordelene ved at have system som en app er den øgede tilgængelighed. Mange foreninger gør i dag blot brug af regneark. Ud over at det kan øge risikoen for menneskelige fejl, så er det svært at navigere rundt i et regneark via ens smartphone, når man eksempelvis er på farten.

Interne processer skal optimeres

Kigger man overordnet set på en forening, så er der næsten med sikkerhed nogle interne processer, der kan optimeres. Er du foreningsleder, så start med at kigge på de processer, som du direkte er indblandet i. Er der eksempelvis en del af den interne kommunikation, der kan gøres smartere? Eller er der noget indkøb, som bør foretages på anden vis? Ofte er det lettest at starte med de arbejdsopgaver, som man selv sidder med i dagligdagen.

Læs mere

Karriere

Guide til at blive en god leder

Leder

Drømmer du om at blive en fantastisk leder, så er der en masse faktorer, som du skal være opmærksom på. En leder kan være god på flere forskellige fronter, og derfor er det vigtigt først og fremmest at finde ud af, hvad man definerer som en god leder. Vi vil herunder gennemgå nogle af de punkter, som man skal overveje. Derudover slår vi et slag for, at skulle man være interesseret i at blive en dygtig leder, så er en lederuddannelse naturligvis yderst oplagt. Denne uddannelse vil i høj grad kunne klæde dig på til din fremtidige karriere.

Hvad er definitionen af en dygtig leder?

Som vi startede med at pointere, så er det naturligvis ganske forskelligt, hvad man mener, der er en god leder. Selve definitionen kan være svær at fastsætte, og det er ikke engang sikkert, at der er behov for en endegyldig definition. En leder skal kunne lede sit team i mange forskellige situationer, og derfor kan der være behov for forskellige ledelsesstile. Der er endvidere stor forskel på brancher, og derfor mener vi ikke som udgangspunkt, at man kan definere en dygtig leder. 

Der er dog aspekter af ledelsesstile, som man kan sætte sig som mål at opnå. Har man eksempelvis tidligere haft en leder, som i høj grad har formået at skabe et motiverende arbejdsmiljø, så kan det være et delmål med sin lederuddannelse.

Motivation er alfa og omega for at være en succesfuld leder

Det siger naturligvis sig selv, at ens ansatte skal være motiverede. Ellers bliver det svært at løfte et team. Det er derfor yderst vigtigt at kunne skabe et motiverende arbejdsmiljø, hvor de ansatte møder ind på kontoret for at give den en ekstra skalle.

Motivation kan komme mange forskellige steder fra, og det er ganske individuelt, hvad der motiverer den enkelte person. Derfor skal man som leder være dygtig til at kunne skelne mellem, hvad de enkelte ansatte har brug for.

Vær nærværende og mød de ansatte i øjenhøjde

Som hovedregel bør man som leder møde ens ansatte i øjenhøjde. Det er med til at skabe en bedre relation på arbejdspladsen og kan endvidere være med til, at de ansatte åbner op over for lederen, når der er behov for det. Derudover er det vigtigt, at det er behageligt at gå på arbejde, så de ansatte føler, at der ikke bliver set ned på dem.

På en lederuddannelse vil du få en masse værktøjer og redskaber, som du vil kunne bruge i dit daglige virke som leder.

Læs mere

Karriere

Sådan kickstarter du din online forretning

Forretningskvinde med tablet i hånden

Har du et brændende ønske om at starte online forretning, men ved du ikke helt, hvor du skal starte? I så fald er du landet det helt rigtige sted. Vi vil med denne artikel forsøge at løfte noget af sløret for, hvordan du kickstarter din online forretning, og hvilke tanker man bør gøre sig, for at få de bedste forudsætninger for succes.

Hvilken type forretning ønsker du at starte?

Først og fremmet er det naturligvis vigtigt at kigge på, hvad man egentlig ønsker at starte. Online forretninger kan være mange forskellige ting, og det er derfor vigtigt, at man først og fremmest slår sig fast på én forretningsmodel. Kunsten at holde fokus på én ting ad gangen kan være svær at mestre, men ønsker du succes inden for drift af virksomhed på nettet, så er det nødvendigt for dig.

Inden for online forretning kan du blandt andet starte følgende:

  • En webshop med salg af produkter
  • Servicevirksomhed med salg af konsulentydelser (herunder eksempelvis annoncering på nettet)
  • Et affiliate site, hvor du generer salg eller leads til en forhandler
  • En blog med indtjening via sponsorater

Ud over ovenstående findes der et hav af andre slags online forretninger, som du har mulighed for at starte.

Hvilke kompetencer besidder du selv?

For at kickstarte din online forretning på bedst mulig vis anbefaler vi, at du starter med at kigge indad. Hvad er det, som du er dygtig til? Og hvad er det, du ikke er dygtig til? Afhængig af dine svar på disse to spørgsmål, vil du allerede være bedre stillet i forhold til valg af forretning.

Det kan være en god idé at overveje at outsource de ting, man måske ikke selv er så god til. Man kan naturligvis godt vælge at bruge lang tid på at lære det, da det kan spare en penge, men det kan bremse væksten i din forretning på nettet. Derfor bør du gøre dig nogle grundige tanker om, hvad der vil gavne din virksomhed bedst.

Læs mere

Karriere

5 tips til at overleve ægteskabet med en travl erhvervsmand

Forelsket kvinde

At leve med en mand, hvis baby er hans virksomhed, er bestemt ikke nemt. Der vil være lange dage, hvor du vil sidde alene og der vil være weekender hvor han slet ikke er hjemme, fordi han er på forretningsrejser med mere. Det er som sagt krævende, men hvis du elsker din mand, så bør du ikke stå i vejen for ham og hans mål, men være hans støtte og forhåbentligt kan i en dag i fremtiden leve et liv som de færreste kan tillade sig.

Respekter hans store mål og drømme

En rigtig iværksætter har store armbevægelser, store drømme og er ikke bleg for at dele ud af hans passion. Du er nødt til at respektere hans store mål og drømme, det betyder alt for ham, del hans passion og vær altid interesseret i vide hvordan det går og lyt aktivt til ham. I hans virke, vil han konstant blive sat overfor skeptiske folk og udfordringer, så på hjemmefronten har han behov for at der tillid til at han kan løse de opgaver han bliver stillet overfor.

Bag enhver stærk mand, står en stærk kvinde

Det gamle citat forlyder at der bag enhver stærk mand er en stærk kvinde. Mens han har fuldt fokus på fremtiden, hans virksomheder og konstant vækst, så bør du være den stærke kvinde der sørger for at alt bag facaden fungere optimalt. Sørg for at familielivet fungere, tag med til diverse events og mød nye mennesker med ham, vær hans største motivator og tag hånd om alt det han ikke selv har tiden til at skulle klare.

Der vil være lange aftener alene hjemme

Der vil med garanti være lange aftener som trækker ud. Det kan være et møde som pludselig trækker ud og han derfor ikke kommer hjem til den ellers lækre middag du har stået for. Det kan være et pludselig problem der er opstået og han er nødt til at tage hånd om det. Det sidste du bør gøre, er at ringe ham op og skælde ham ud, vis din støtte og lad ham arbejde for jeres fælles fremtid.

Vær hans støtte i hårde tider

Et liv som selvstændig er bestemt ikke en dans på roser. Det er hårdt arbejde og der vil komme kriser, tider hvor han er ved at løbe tør for penge, fejlslagne investeringer, projekter der ikke overholder tidsgrænser og meget mere. Som lønmodtager, udføre man sit arbejde og går hjem når man har fri uden at skulle tage stilling til meget mere. Men den selvstændige erhvervsmand er i gang 24/7 og i de hårde tider er det vigtigt for ham at der er støtte på hjemmefronten, så han ikke også skal forholde sig til familiære kriser. I de hårde tider kan du prøve at gøre det lidt godt for ham, giv ham en overraskelse, det kunne være et nyt ur, et smykke, en dag i wellness eller andet. Her kan du finde mange flere gaveideer til ham.

Hans virksomhed er hans baby

Det kan lyde absurd, men hans virksomhed er hans baby, han lever og ånder for virksomheden og dens eksistens. Det betyder alt for ham og ofte er det også det vigtigste i hans liv. Bed ham aldrig om at snakke mindre om hans virksomhed, men lyt altid og vær interesseret i hvordan det går.

Læs mere

Karriere

Få familie- og karriereliv til at gå op i en højere enhed

Hjemmearbejde

At få familie- og karriereliv til at gå op i en højere enhed kan være en relativ stor udfordring. Det kan nemlig være svært at finde tid og energi til begge dele, ifald man ikke er i stand til at planlægge og prioritere sin tid rigtigt. Det er netop den udfordring, vi vil kigge nærmere på i dag. Du kan ved at læse guiden blive betydeligt klogere på dét at skabe balance mellem job og familie. Det behøver slet ikke at være så kompliceret.

Som kvinde føler du måske, at du skal vælge mellem familie og karriere, men hvem siger, at du ikke kan finde tid til begge dele? Med vores hjælp kan du helt sikkert stable en velfungerende hverdag med både familie og karriere på benene.

Undlad at tage arbejdet med hjem

Det er fantastisk at være så glad for sit arbejde, at man næsten ikke kan slippe det. Dog kan det også være en smule farligt, da man som regel vil være meget tilbøjelig til at tage arbejdet med hjem. Holder du aldrig helt fri, løber du en unødig risiko for at udvikle stress, som vel at bemærke kan gå hårdt ud over både din karriere og dit familieliv. Det må selvfølgelig ikke ske.

Lad din computer blive på arbejdet og sluk din arbejdstelefon i dét øjeblik, du forlader din arbejdsplads. Ingen opgaver er så vigtige, at de ikke kan vente til næste arbejdsdag.

Tænk i økonomisk sikkerhed

Man kan sagtens have et godt liv uden at være velhavende, men det er selvsagt vigtigt, at der er penge til de faste såvel som variable udgifter. For at finde penge til det hele skal man have en fast indtægt. Det er ikke af afgørende betydning, om man er lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende. Det er til gengæld vigtigt, at man finder et job, som man er glad for, og som man finder meningsfuldt.

Man kan ikke spekulere i økonomisk sikkerhed uden at komme ind på a-kasser og lønsikring. Uanset hvor sikker du føler dig på dit job, bør du melde dig ind i en a-kasse og desuden tage lønsikring til overvejelse. Du kan typisk bevare op til 90 % af din nuværende løn med lønsikring – en yderst gunstig forsikring. Sæt dig også ind i reglerne for a-kasse og barsel, såfremt du går på barsel inden for nær fremtid. Man taler i den forbindelse om barselsdagpenge (ressource) frem for traditionelle dagpenge.

Brug tid med din partner og børn

En god mor er en mor, som bruger tid med sin familie, og som er hundrede procent til stede. Sådan en mor kan du med fordel være – især hvis du drømmer om et lykkeligt familieliv. Det vigtige er ikke, hvad man laver, men at man tilbringer tid sammen. Dine børn vil helt sikkert sætte pris på dit selskab, hvad enten der er lagt op til filmhygge, brætspil eller noget helt tredje.

Husk også at pleje dit parforhold eller ægteskab. I bør fra tid til anden unde jer selv alenetid uden børnene. Hyr evt. en barnepige, hvis du ikke har nogle venner eller familiemedlemmer at trække på, når det kommer til børnepasning.

Læs mere

Artiklen indeholder reklame

Populære indlæg