Følg os

Livsstil

Derfor lever flere vegetarisk

Sund og nærende morgenmad

Det er blevet mere og mere populært at spise vegetarisk. Hvad end man lever som fuldbyrdig vegetar eller blot holder kødfrie dage, så er der massive fordele ved at indtage en større mængde grønt og mindre kød. Det estimeres at der findes omkring 375 millioner vegetarer i hele verden, hvilket altså er et væsentligt antal. I USA anslås det, at 4% af mænd og hele 7% af kvinder lever vegetarisk.

I Danmark er vegetar-livsstilen også blevet populær, hvilket blandt andet kan ses på den stigende mængde af nye vegetarrestauranter som åbner landet over. Derudover er det også en tendens, at allerede veletablerede spisestedet får flere og bedre vegetar-alternativer på menuen. Der bliver også udgivet både flere og bedre vegetarkogebøger, ligesom mange hjemmesider så som Helsebloggen.dk, skriver om livet som vegetar og giver inspiration til gode spisesteder og opskrifter til vegetarer.

Fordele ved at spise vegetarisk

Der kan være mange fordele ved at spise vegetarisk. En vegetarisk kost har vist sig at mindske risikoen for hjertekarsygdomme, type 2 diabetes og visse former for kræft, hvilket overordnet set kan medvirke til en længere levetid. At spise vegetarisk kan også være en god idé hvis man ønsker at tabe sig.

Folk kan være nervøse for, at man ikke får den rette næring når man spiser vegetarisk. Man kan dog gennem vegetarisk kost få langt de fleste næringsstoffer som man har brug for. Det vigtigste som vegetar er at spise en varieret kost. Gør man det, vil man som udgangspunkt få de vitaminer og mineraler man har brug for.

Hvis du er vegetar, overvejer at blive det eller gerne vil spise overvejende vegetarisk. Så er der her nogle gode tips til ingredienser som er godt at inkluderer i din diæt for at sikre du får de rette næringsstoffer:

Tofu

Tofu er en fantastisk kilde til protein, zink, jern, og det indeholder endda nogle kolesterolsænkende omega-3 fedtsyrer. Tofu er et rigtig godt alternativ til kød i din vegetar diæt.

Linser

Linser er en fremragende kilde til protein og fibre. De indeholder utrolig meget jern og er rige på B-vitamin. Linser er en nem ingrediens at inkorporerer i sin vegetarmad.

Nødder

Nødder er en kilde til god og hurtigt protein. Derudover er valnødder, peanuts, mandler, cashewnødder rige på zink-, vitamin E- og omega-3 fedtsyrer. Nogle nødder som eksempelvis mandler, giver endda en god mængde calcium også.

Bladgrøntsager

Mørke bladgrøntsager, som spinat, broccoli og grønkål indeholder sunde mængder af jern. De er også en stor kilde til antioxidanter, samt Vitamin A. De indeholder endda calcium.

Tørrede frugter

Tørrede frugter er en nem kilder til jern. Desuden indeholder tørrede frugter som abrikoser, rosiner, svesker, mango, ananas, figner, dadler, kirsebær og tranebær, en bred vifte af mineraler og vitaminer samt gode fibre.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.