Følg os

Karriere

Sådan kickstarter du din online forretning

Forretningskvinde med tablet i hånden

Har du et brændende ønske om at starte online forretning, men ved du ikke helt, hvor du skal starte? I så fald er du landet det helt rigtige sted. Vi vil med denne artikel forsøge at løfte noget af sløret for, hvordan du kickstarter din online forretning, og hvilke tanker man bør gøre sig, for at få de bedste forudsætninger for succes.

Hvilken type forretning ønsker du at starte?

Først og fremmet er det naturligvis vigtigt at kigge på, hvad man egentlig ønsker at starte. Online forretninger kan være mange forskellige ting, og det er derfor vigtigt, at man først og fremmest slår sig fast på én forretningsmodel. Kunsten at holde fokus på én ting ad gangen kan være svær at mestre, men ønsker du succes inden for drift af virksomhed på nettet, så er det nødvendigt for dig.

Inden for online forretning kan du blandt andet starte følgende:

  • En webshop med salg af produkter
  • Servicevirksomhed med salg af konsulentydelser (herunder eksempelvis annoncering på nettet)
  • Et affiliate site, hvor du generer salg eller leads til en forhandler
  • En blog med indtjening via sponsorater

Ud over ovenstående findes der et hav af andre slags online forretninger, som du har mulighed for at starte.

Hvilke kompetencer besidder du selv?

For at kickstarte din online forretning på bedst mulig vis anbefaler vi, at du starter med at kigge indad. Hvad er det, som du er dygtig til? Og hvad er det, du ikke er dygtig til? Afhængig af dine svar på disse to spørgsmål, vil du allerede være bedre stillet i forhold til valg af forretning.

Det kan være en god idé at overveje at outsource de ting, man måske ikke selv er så god til. Man kan naturligvis godt vælge at bruge lang tid på at lære det, da det kan spare en penge, men det kan bremse væksten i din forretning på nettet. Derfor bør du gøre dig nogle grundige tanker om, hvad der vil gavne din virksomhed bedst.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Karriere

Guide til at blive en god leder

Leder

Drømmer du om at blive en fantastisk leder, så er der en masse faktorer, som du skal være opmærksom på. En leder kan være god på flere forskellige fronter, og derfor er det vigtigt først og fremmest at finde ud af, hvad man definerer som en god leder. Vi vil herunder gennemgå nogle af de punkter, som man skal overveje. Derudover slår vi et slag for, at skulle man være interesseret i at blive en dygtig leder, så er en lederuddannelse naturligvis yderst oplagt. Denne uddannelse vil i høj grad kunne klæde dig på til din fremtidige karriere.

Hvad er definitionen af en dygtig leder?

Som vi startede med at pointere, så er det naturligvis ganske forskelligt, hvad man mener, der er en god leder. Selve definitionen kan være svær at fastsætte, og det er ikke engang sikkert, at der er behov for en endegyldig definition. En leder skal kunne lede sit team i mange forskellige situationer, og derfor kan der være behov for forskellige ledelsesstile. Der er endvidere stor forskel på brancher, og derfor mener vi ikke som udgangspunkt, at man kan definere en dygtig leder. 

Der er dog aspekter af ledelsesstile, som man kan sætte sig som mål at opnå. Har man eksempelvis tidligere haft en leder, som i høj grad har formået at skabe et motiverende arbejdsmiljø, så kan det være et delmål med sin lederuddannelse.

Motivation er alfa og omega for at være en succesfuld leder

Det siger naturligvis sig selv, at ens ansatte skal være motiverede. Ellers bliver det svært at løfte et team. Det er derfor yderst vigtigt at kunne skabe et motiverende arbejdsmiljø, hvor de ansatte møder ind på kontoret for at give den en ekstra skalle.

Motivation kan komme mange forskellige steder fra, og det er ganske individuelt, hvad der motiverer den enkelte person. Derfor skal man som leder være dygtig til at kunne skelne mellem, hvad de enkelte ansatte har brug for.

Vær nærværende og mød de ansatte i øjenhøjde

Som hovedregel bør man som leder møde ens ansatte i øjenhøjde. Det er med til at skabe en bedre relation på arbejdspladsen og kan endvidere være med til, at de ansatte åbner op over for lederen, når der er behov for det. Derudover er det vigtigt, at det er behageligt at gå på arbejde, så de ansatte føler, at der ikke bliver set ned på dem.

På en lederuddannelse vil du få en masse værktøjer og redskaber, som du vil kunne bruge i dit daglige virke som leder.

Læs mere

Karriere

5 tips til at overleve ægteskabet med en travl erhvervsmand

Forelsket kvinde

At leve med en mand, hvis baby er hans virksomhed, er bestemt ikke nemt. Der vil være lange dage, hvor du vil sidde alene og der vil være weekender hvor han slet ikke er hjemme, fordi han er på forretningsrejser med mere. Det er som sagt krævende, men hvis du elsker din mand, så bør du ikke stå i vejen for ham og hans mål, men være hans støtte og forhåbentligt kan i en dag i fremtiden leve et liv som de færreste kan tillade sig.

Respekter hans store mål og drømme

En rigtig iværksætter har store armbevægelser, store drømme og er ikke bleg for at dele ud af hans passion. Du er nødt til at respektere hans store mål og drømme, det betyder alt for ham, del hans passion og vær altid interesseret i vide hvordan det går og lyt aktivt til ham. I hans virke, vil han konstant blive sat overfor skeptiske folk og udfordringer, så på hjemmefronten har han behov for at der tillid til at han kan løse de opgaver han bliver stillet overfor.

Bag enhver stærk mand, står en stærk kvinde

Det gamle citat forlyder at der bag enhver stærk mand er en stærk kvinde. Mens han har fuldt fokus på fremtiden, hans virksomheder og konstant vækst, så bør du være den stærke kvinde der sørger for at alt bag facaden fungere optimalt. Sørg for at familielivet fungere, tag med til diverse events og mød nye mennesker med ham, vær hans største motivator og tag hånd om alt det han ikke selv har tiden til at skulle klare.

Der vil være lange aftener alene hjemme

Der vil med garanti være lange aftener som trækker ud. Det kan være et møde som pludselig trækker ud og han derfor ikke kommer hjem til den ellers lækre middag du har stået for. Det kan være et pludselig problem der er opstået og han er nødt til at tage hånd om det. Det sidste du bør gøre, er at ringe ham op og skælde ham ud, vis din støtte og lad ham arbejde for jeres fælles fremtid.

Vær hans støtte i hårde tider

Et liv som selvstændig er bestemt ikke en dans på roser. Det er hårdt arbejde og der vil komme kriser, tider hvor han er ved at løbe tør for penge, fejlslagne investeringer, projekter der ikke overholder tidsgrænser og meget mere. Som lønmodtager, udføre man sit arbejde og går hjem når man har fri uden at skulle tage stilling til meget mere. Men den selvstændige erhvervsmand er i gang 24/7 og i de hårde tider er det vigtigt for ham at der er støtte på hjemmefronten, så han ikke også skal forholde sig til familiære kriser. I de hårde tider kan du prøve at gøre det lidt godt for ham, giv ham en overraskelse, det kunne være et nyt ur, et smykke, en dag i wellness eller andet. Her kan du finde mange flere gaveideer til ham.

Hans virksomhed er hans baby

Det kan lyde absurd, men hans virksomhed er hans baby, han lever og ånder for virksomheden og dens eksistens. Det betyder alt for ham og ofte er det også det vigtigste i hans liv. Bed ham aldrig om at snakke mindre om hans virksomhed, men lyt altid og vær interesseret i hvordan det går.

Læs mere

Karriere

Få familie- og karriereliv til at gå op i en højere enhed

Hjemmearbejde

At få familie- og karriereliv til at gå op i en højere enhed kan være en relativ stor udfordring. Det kan nemlig være svært at finde tid og energi til begge dele, ifald man ikke er i stand til at planlægge og prioritere sin tid rigtigt. Det er netop den udfordring, vi vil kigge nærmere på i dag. Du kan ved at læse guiden blive betydeligt klogere på dét at skabe balance mellem job og familie. Det behøver slet ikke at være så kompliceret.

Som kvinde føler du måske, at du skal vælge mellem familie og karriere, men hvem siger, at du ikke kan finde tid til begge dele? Med vores hjælp kan du helt sikkert stable en velfungerende hverdag med både familie og karriere på benene.

Undlad at tage arbejdet med hjem

Det er fantastisk at være så glad for sit arbejde, at man næsten ikke kan slippe det. Dog kan det også være en smule farligt, da man som regel vil være meget tilbøjelig til at tage arbejdet med hjem. Holder du aldrig helt fri, løber du en unødig risiko for at udvikle stress, som vel at bemærke kan gå hårdt ud over både din karriere og dit familieliv. Det må selvfølgelig ikke ske.

Lad din computer blive på arbejdet og sluk din arbejdstelefon i dét øjeblik, du forlader din arbejdsplads. Ingen opgaver er så vigtige, at de ikke kan vente til næste arbejdsdag.

Tænk i økonomisk sikkerhed

Man kan sagtens have et godt liv uden at være velhavende, men det er selvsagt vigtigt, at der er penge til de faste såvel som variable udgifter. For at finde penge til det hele skal man have en fast indtægt. Det er ikke af afgørende betydning, om man er lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende. Det er til gengæld vigtigt, at man finder et job, som man er glad for, og som man finder meningsfuldt.

Man kan ikke spekulere i økonomisk sikkerhed uden at komme ind på a-kasser og lønsikring. Uanset hvor sikker du føler dig på dit job, bør du melde dig ind i en a-kasse og desuden tage lønsikring til overvejelse. Du kan typisk bevare op til 90 % af din nuværende løn med lønsikring – en yderst gunstig forsikring. Sæt dig også ind i reglerne for a-kasse og barsel, såfremt du går på barsel inden for nær fremtid. Man taler i den forbindelse om barselsdagpenge (ressource) frem for traditionelle dagpenge.

Brug tid med din partner og børn

En god mor er en mor, som bruger tid med sin familie, og som er hundrede procent til stede. Sådan en mor kan du med fordel være – især hvis du drømmer om et lykkeligt familieliv. Det vigtige er ikke, hvad man laver, men at man tilbringer tid sammen. Dine børn vil helt sikkert sætte pris på dit selskab, hvad enten der er lagt op til filmhygge, brætspil eller noget helt tredje.

Husk også at pleje dit parforhold eller ægteskab. I bør fra tid til anden unde jer selv alenetid uden børnene. Hyr evt. en barnepige, hvis du ikke har nogle venner eller familiemedlemmer at trække på, når det kommer til børnepasning.

Læs mere

Karriere

Derfor skal du investere i dine medarbejdere

Kvindelig erhvervsdrivende

Efterspørgslen på kvalificerede og faglærte medarbejdere er større end nogensinde før – og efterspørgslen forventes at stige yderligere de kommende år. Derfor bør du ikke tøve med at investere i dine medarbejdere, da de selvsagt har stor betydning for virksomhedens fremtid.

Du kan opnå meget på egen hånd, hvis du er hårdtarbejdende og motiveret, men skal du gå hele vejen til toppen, så kan du næsten ikke undvære gode medarbejdere.

Derfor skal du gøre det

Der er al mulig god grund til at investere i sine medarbejdere, uanset om man står i spidsen for en nystartet virksomhed med et lille budget eller en stor koncern med mange millioner på bundlinjen.

Læs om nogle af de gode grunde nedenfor:

  • Du får gladere medarbejdere
  • Du får dygtigere medarbejdere
  • Du får mere motiverede medarbejdere

Husk at du ikke kun investerer i dine medarbejdere, men også i din virksomheds fremtid. Ergo kan det godt betale sig at bruge penge på at dygtiggøre, motivere og forkæle sine medarbejdere. Det skal nok give pote en dag.

Send dine medarbejdere på relevante kurser

I dag udbydes der en verden af forskellige kurser, hvorfor det godt kan være svært at gennemskue, hvilke kurser der er de mest relevante. Man kan deltage i alt fra IT kurser og photoshop kurser til indesign kurser og excel kurser. Det er altså ikke helt forkert at påstå, at der findes kurser til enhver smag. Find den komplette liste over populære kurser på 4d.dk.

4d.dk har gjort det nemt for dig at danne dig et overblik over de mange forskellige kurser. Deres kurser er nemlig inddelt i forskellige kategorier, heriblandt disse:

  • Office
  • Operativsystemer
  • Microsoft
  • Udvikling
  • Adobe
  • Sociale medier

Som forretningsindehaver kan du med fordel indhente et tilbud på et skræddersyet virksomhedskursus, ifald du gerne vil skabe et endnu stærkere team. Foruden at bruge penge på kurser kan du også undersøge mulighederne inden for coaching og lignende.

Læs mere

Karriere

Gode grunde til at investere i medarbejderportrætter

Portrætbillede af forretningskvinde

Det koster en smule penge at få taget medarbejderportrætter, jovist, men mon ikke de penge er givet godt ud? I denne korte guide vil vi fremhæve en række gode grunde til at investere i professionelle billeder af ens medarbejdere. Guiden er primært henvendt til dig, som står i spidsen for en større eller mindre virksomhed – enten som ejer eller leder.

Øget troværdighed

Der findes rigtig mange måder at skabe øget troværdighed på.

Man kan for eksempel øge troværdigheden ved at præsentere den potentielle kunde for virksomhedens medarbejdere. Det kan man gøre både online og offline ved brug af tekst og billeder.

Det er ikke nok at fremhæve de ledende personer i virksomheden. Der skal også gives opmærksomhed til de mindre indflydelsesrige personer i teamet – alt fra bogholderen til direktøren.

Øget arbejdsglæde

Som direktør eller leder i en virksomhed bør det være i din interesse, at dine underordnede er så glade og motiverede som muligt. Det handler alt sammen om arbejdsglæde, som kan gribes an på mange måder.

Den helt store kunst er at få sine ansatte til at føle sig værdsatte og uundværlige. Det kan man gøre ved at kommunikere åbent med, hvem der varetager de forskellige arbejdsopgaver i virksomheden.

Professionelle medarbejderportrætter kan bruges i rigtig mange forskellige sammenhænge, hvorfor de er gode at have liggende.

Skaber tillid til kunden

Om du driver en webshop, et tømrerfirma, et vinfirma eller noget helt fjerde, så skal du gøre dit ypperste for at skabe tillid til kunden. Det er nemlig din fornemmeste opgave at overbevise kunden om, at han eller hun skal handle i netop din virksomhed.

De fleste kunder kan nikke genkendende til, at det er meget vigtigt at vide, hvem man handler med. Det forklarer også, hvorfor det er så svært at få succes med egen virksomhed, hvis man ikke er villig til at kommunikere åbent og ærligt.

Står du og mangler et professionelt profilbillede? Så indhent et godt tilbud på erhvervsfotografering i dag.

Læs mere

Gæsteindlæg

Gæsteindlæg: 5 gode råd til lønforhandling

Lønforhandling

– Gæsteindlæg af Randi Munk (@corporate_mor / corporatemor.dk)

Det er ved at være tid til den årlige lønregulering, men har du husket at markere dig i løbet af året?

Lønforhandling er et tilbagevendende emne, der fortsat er mange kvinder, som føler sig utilpas ved. En forhandlingssituation vil ofte føles som en konflikt, og derfor er min teori, at alt for mange kvinder ikke ruster sig på forhånd til at tage ”kampen”. Det er en konfliktsituation, for du skal bede din chef om noget, som vedkommende måske ikke vil give. Men samtidigt er det vigtigt at huske, at din chef som udgangspunkt er interesseret i, at du er glad i dit job. Løn og trivsel hænger sammen langt hen af vejen, så derfor skal du ikke nedtone dine krav bare af hensyn til kontorfreden. Det bliver nok aldrig en behagelig situation, men du kan selv gøre meget for at være bedst muligt forberedt.

Her kommer der 5 gode råd til dig, som snart skal til lønforhandling.

1. Din performance måles hele året

Først og fremmest skal du være bekendt med, at lønforhandling pågår hele året. Derfor skal du også selv være opmærksom, for din performance skal måles som en helårlig indsats. Alle har op- og nedture på jobbet, så derfor er det også op til dig at huske dine successer i løbet af året. Din chef vil sandsynligvis kun huske de seneste 3 måneder, og det er ikke altid til din fordel.

2. Gør opmærksom på dine resultater

Husk at holde styr på dine resultater i takt med, at du opnår dem. Det kan være svært at holde styr på i hverdagen, men du gør dig selv en tjeneste ved at skrive dem ned i et dokument, du har på din pc eller i en skuffe. På den måde kan du nemt hive dine resultater frem til lønsamtalen, selvom det er 8 måneder siden du skabte dem.

Smilende forretningsmand

3. Hold din MUS separat fra din lønsamtale

Det er meget vigtigt ikke at holde MUS samtale og lønforhandling samtidigt. Lønforhandlingens udfald er ikke et udtryk for, at din chef er utilfreds med de resultater du har skabt. På ingen måde! Men de har en forretning, der skal køres, og et nemt sted at spare er netop på lønningerne. Så hvis de kan få dig overbevist om, at det er virkelig synd for firmaet, at du får en 5% lønstigning, så er det ren win-win for dem. MUS er til for at tilrettelægge året og tale om udviklingsmuligheder, hvor lønsamtalen er ren forhandling.

4. Husk frynsen

Er du i et firma, hvor der vitterligt ikke er flere penge, eller chefen bare ikke er til at tale med, så kan du også forsøge at forhandle noget fryns i stedet. Det kan virksomhederne som regel trække fra på behændig vis, så det koster dem ikke lige så meget som en reel lønstigning. Det kunne være betalt internet, telefon, avis abonnementer, særlige kurser (MBA, HD eller lignende), fitness eller lignende.

5. Forbered dig!

Det kan ikke siges ofte nok, og det gælder ikke kun lønsamtalen, men alle møder. Jo mere forberedt du er, jo bedre et resultat vil du ofte komme ud med. Du skal tjekke den generelle lønudvikling i netop din branche for din uddannelsesgruppe. Du bør også undersøge, hvilke udviklingsmuligheder som der tilbydes i din virksomhed og ikke mindst, hvilke muligheder du godt selv kan tænke dig. Du skal have linet alle dine store resultater op inden samtalen, så du slet ikke er i tvivl om, hvilken værdi du har skabt for din virksomhed.

Jeg håber, at ovenstående kan give dig lidt inspiration til at klare den næste lønsamtale og gøre dig i stand til at komme ud med et resultat, som du er tilfreds med.

Følg skribenten på Instagram (@corporate_mor)

Læs mere

Bolig

Indretning af kontor i hjemmet

Kontor

I dag skal det handle om boligindretning med fokus på hjemmekontoret, som har fundet vej til mange tusinde danske hjem. Der er efterhånden mange danskere, heriblandt kvinder, som arbejder hjemmefra, hvorfor det er værd at vide, hvordan man indretter det perfekte hjemmekontor.

Er du selvstændig erhvervsdrivende, eller har du et job, som tillader dig at arbejde hjemmefra? Så skal du da skabe et hjemmekontor for at sikre de bedst mulige arbejdsrammer.

Møbler til hjemmekontoret

Før du kan indrette dit hjemmekontor, skal du ud og købe nogle forskellige møbler, nærmere betegnet kontormøbler. Det kan du gøre i en fysisk butik, men du kan også vælge at gøre det på nettet, hvis du vil spare penge og ikke mindst tid. Nedenfor får du nogle eksempler på møbler, som man næsten ikke kan undvære på et kontor:

  • Skrivebord (evt. et hæve/sænkebord)
  • Kontorstol (særligt vigtigt at finde den rigtige)
  • Reol (til opbevaring af mapper, skriveredskaber m.v.)
  • Gæstestol

Den er god nok. Du behøver faktisk ikke andet end et skrivebord, kontorstol, reol og gæstestol.

I forhold til valg af reol kan du med fordel overveje at købe en Montana reol. Montana reoler er nemlig både praktiske, holdbare og moderne. Kniber det med økonomien i opstartsfasen, så køb en brugt reol for at spare penge.

Det vigtigste møbel til hjemmekontoret er utvivlsomt kontorstolen, idet du kommer til at tilbringe rigtig mange timer i denne stol. Derfor er det alfa omega, at du får valgt den helt rigtige kontorstol.

Giv kontoret personlighed

Er du ikke interesseret i, at dit kontor skal komme til at fremstå alt for formelt og upersonligt, så kan du med god samvittighed give kontoret lidt personlighed ved at udsmykke væggene med private billeder, motiverende livscitater og andet, som kan give dig et smil på læben. Hjemmekontoret skal jo helst være et rart sted at være, nu hvor det er din arbejdsplads.

Læs mere

Karriere

Tre gode køb til mødelokalet

Mødelokale

Alle forretningsdrivende er enige i, at det er svært at undvære et mødelokale, men der er til gengæld bred uenighed blandt danske forretningsdrivende, når det handler om indretning af mødelokalet. Det kan nemlig gribes an på mange forskellige måder.

Et møde bliver kun et vellykket et af slagsen, hvis de fysiske rammer er på plads. Derfor kan du med fordel investere i nye møbler og inventar til mødelokalet i din virksomhed, så dine fremtidige møder bliver endnu mere effektive og værdigivende.

En whiteboard tavle

Hvad er et mødelokale uden en whiteboard tavle?

Flere og flere virksomheder investerer i de moderne whiteboard tavler, men hvorfor er tavlerne mon blevet så populære? Det findes der ikke kun ét svar på. Der er nemlig mange fordele ved nutidens tavler.

En whiteboard tavle vil gøre stor nytte i mødelokalet, hvad enten man ønsker at skabe overblik eller udfolde sin kreativitet. Du kan læse alt om de mest populære tavler til erhverv på følgende link: https://www.exakt.dk/shop/whiteboardtavler-74c1.html

Højborde

Hvem siger, at møder skal foregå siddende?

Op til flere eksperter har været ude at sige, at møder bliver mere effektive, hvis de foregår stående, hvorfor det er fordelagtigt at investere i højborde. Det stående møde er som regel både kortere og mere effektivt end det siddende møde.

Ønsker du at forkorte mødetiden og øge nytteværdien, så bør du forsyne mødelokalet med nøje udvalgte højborde.

Ledningsskjuler

Løse ledninger skaber uro i hovedet og kan i øvrigt skabe farlige situationer, idet man kan falde i ledningerne. Det er bestemt ikke optimalt, men det er heldigvis nemt at løse denne udfordring. Du skal nemlig blot købe en ledningsskjuler, så ledningerne hverken forstyrrer synsfeltet eller generer på anden vis. Det er et af de køb, som ikke koster en formue, men som kan gøre en stor forskel. Vælg gerne en ledningsskjuler, som stilmæssigt passer ind i mødelokalet.

Læs mere

Populære indlæg