Følg os

Sundhed

Fem gode grunde til at indtage fiskeolie

Fiskeolie

Fiskeolie er et sundt tilskud til din daglige kost. Derfor er der også mange gode grunde til at indtage fiskeolie. Er du ikke overbevist om, hvorvidt det er en nødvendighed, så følger der herunder fem gode grunde.

1. Det er sundt for hjertet

Et regelmæssigt indtag af omega 3-fedtsyrer minimerer risikoen for hjertesygdomme. Flere undersøgelser har vist, at risikoen for et hjerteanfald bliver formindsket af et optimalt indtag af omega 3-fedtstyrer. Det gælder også hos patienter, som tidligere har været ramt.

2. Forebygger og lindrer leddegigt

Omega 3 har en række antiinflammatoriske egenskaber. Det ses bl.a. også hos hvidløg, ingefær og kål. Det er ensbetydende med, at det er med til at mindske mængden af inflammation i kroppen. Det er en særlig form for betændelsestilstand i kroppen. Det er også derfor leddegigt er en inflammatorisk sygdom.

3. Forebygger depression

Det er ikke alle, der er klar over det, men depression opstår tit samtidig med diverse former for inflammatoriske tilstande i kroppen. I og med, at fiskeolie virker antiinflammatorisk, så bidrager det også til forebyggelse af depression. Det er derfor også én af de klare fordele ved at indtage piller med fiskeolie.

4. Mindsker mængden af fedtstoffer i blodet

Det kan virke en kende absurd, at det er muligt at mindske mængden af fedtstoffer (kaldes for triglycerider) i blodet ved at indtage et fedtstof. Omega 3-fedtsyrer kan dog være med til at sænke den forholdsmæssige andel af fedtstoffer i blodet. Det er selvfølgelig også en fordel, der er værd at tage med.

5. Er vigtigt for hjernens udvikling og funktion

Din hjerne består af 60 % fedt. Derfor er gode fedtsyrer essentielle i forhold til at skulle stimulere hjernens udvikling og funktion. Der er flere forskere, der har sat forbindelse mellem fedtfattig kost og udvikling af demens og andre hjernesygdomme.

Derfor er omega 3-fedtstyrer et vigtigt indtag. Det er dog særligt vigtigt for børn, da deres hjerne udvikles meget i løbet af opvæksten. Det er også set, at tilskud i form af fiskeolie har været med til at reducere antal tilfælde af ADHD, angst og depression blandt børn.

Mange grunde til at indtage fiskeolie

Derfor er der mange gode grunde til at indtage naturlig fiskeolie som kosttilskud. Det er ikke blot noget, du selv bør gøre, men du bør ligeledes introducere dine børn for dette. Som angivet herover, så er fiskeolie nemlig særligt vigtigt for børn. Ergo er fiskeolie en god investering.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Livsstil

Få et godt liv trods kroniske smerter

Utilpas kvinde

Det er lettere sagt end gjort at definere et godt liv. De fleste kan dog nikke genkendende til, at dét at være plaget af smerter ikke ligefrem har en positiv indvirkning på ens livskvalitet. Dermed ikke sagt, at man ikke kan være glad for livet, blot man bruger meget tid og energi på at tackle ens smerter.

Denne artikel er skrevet til dig, som døjer med akutte eller kroniske smerter. Du kan ikke læse dig til et bedre liv, men følger du vores tips, så er det meget sandsynligt, at du vil gå en lovende fremtid i møde. Måske bliver du smertefri en skønne dag.

Investér i professionel smertebehandling

Drømmen om et smertefrit liv er måske ikke så fjern som først antaget. Der er i hvert fald rig mulighed for at prøve kræfter med forskellige behandlingsformer. En professionel smertebehandling er et vidt begreb, hvorfor det vil give mening at snævre sig lidt nærmere ind på, hvilke muligheder der er. Du kan for eksempel overveje at starte på et psykomotorisk behandlingsforløb, som i grove træk handler om bevægelse, afspænding og kropsbevidsthed. Du kan læse alt om behandling af kroniske smerter på nettet. Der findes ingen mirakelkure, men mon ikke du vil kunne få glæde af nogle af de mange professionelle behandlinger.

Få masser af søvn og hvile

Ønsker du dig en bedre hverdag med færre smerter, så er det alfa og omega, at du prioriterer din søvn højt. Du har nemlig brug for masser af søvn og hvile, hvis du døjer med kroniske smerter. Smerterne vil helt naturligt tære på dit energiniveau, hvorfor du har brug for mere søvn og hvile end gennemsnittet. Foruden en lang og uforstyrret nattesøvn på 8 timer, så kan der være god idé i at tage nogle powernaps i løbet af dagen. En powernap skal optimalt set have en varighed på 10-25 min. – helst ikke mere end det.

Hold dig i gang og spis sundt

Som smertepatient har du brug for at røre dig og holde dig i gang – nøjagtigt ligesom alle andre mennesker. Daglig fysisk aktivitet er vigtigt, men om du går, løber, cykler eller dyrker yoga er ikke så afgørende. Det vigtigste er, at du sætter tid af til sport og motion i din hverdag.

At leve sundt indebærer selvfølgelig også at spise sundt. Du skal i den anledning aldrig gå ned på frugt og grønt, som er spækket med vitaminer, mineraler og enzymer. Alt dette kan hjælpe dig på jagten på en fremtid med færre smerter og højere livskvalitet.

Vi tror på dig.

Læs mere

Livsstil

Gør drømmen om en flottere og friskere hud til virkelighed

Frisk hud

Man behøver ikke at være nogen beauty guru for at gøre drømmen om en flot og frisk hud til virkelighed. Faktisk kræver det ikke nogen særlig indsats fra din side. I dette blogindlæg vil vi komme med en række kvalificerede bud på, hvordan du giver din elskede hud et friskt pust. Du har al mulig god grund til at fortsætte læsningen.

Få foretaget en professionel ansigtsbehandling

Som enhver anden forfængelig kvinde bør du unde dig selv og din hud en professionel ansigtsbehandling fra tid til anden. Man kan gøre meget på egen hånd, men skal man for alvor gøre noget godt for ens hud, så bør man booke tid til en ansigtsbehandling. Clinique Camille er en af de klinikker, man kan lægge vejen forbi, hvis man er bosat i landets stolte hovedstad. Her er der nemlig mulighed for at få foretaget en masse givende behandlinger.

Undgå at blive solskoldet

Det siger næsten sig selv, at det er uhensigtsmæssigt at blive solskoldet. Desværre undervurderer mange konsekvenserne af at blive forbrændt af solens stråler. Det er en skam. Faktum er nemlig, at solens stråler påvirker cellefornyelsen og kollagenproduktionen. Det går hårdt ud over din hud. For at undgå dette bør du altid bruge solcreme med mindst faktor 20 på udsatte steder. Det er især vigtigt, at du bruger solcreme i ansigtet, i særdeleshed på næsen, ørerne og panden, som alle er meget udsatte områder. Du kan endvidere gøre klogt i at bruge kasket.

Gå aldrig ned på væske

Dernæst er det vigtigt at indtage masser af væske. Optimalt set skal man indtage mellem 2 og 3 liter vand om dagen. Indtager du ikke tilstrækkelig meget væske, så risikerer du, at din hud tørrer ud. Drømmer du derfor ikke om tør hud, så må du aldrig gå ned på væske. Når vi skriver væske, så mener vi naturligvis vand, som ikke kan erstattes af sodavand, alkohol eller andre væsker. Vand er uden tvivl den bedste væske for huden og kroppen.

Sørg for at få mindst 8 timers søvn

Du kan sove dig til en pænere hud.  

Ja, du læste rigtigt; det er muligt at sove sig til en pænere hud. Det er en realitet, at huden regenererer om natten, hvorfor det er alfa og omega, at den får tid og ro til dette. Ikke alle mennesker har brug for lige meget søvn, men en god tommelfingerregel lyder på, at man skal sove 8 timer hver nat. Der er kun gode grunde til at prioritere sin søvn.

Læs mere

Sundhed

Gode råd til dig med blødningsforstyrrelser

Bange kvinde

Oplever du ofte blødningsforstyrrelser, kan det skyldes mangel på jern. Vi anbefaler i alle henseender, at du i første omgang går til egen læge for at finde kilden til problemet og derefter en løsning.

Dog kan én af årsagerne sagtens skyldes mangel på jern i kroppen, og af denne grund kan din krop ikke danne de ellers regelmæssige blødninger.

Kraftig menstruation kan medføre jernmangel

Som kvinde kan det være nødvendigt at tilføre jerntabletter til den daglige kost, idet hård fysisk træning og menstruation kan give anledning til jernmangel i kroppen. Er man ikke opmærksom på dette, kan det medføre blødningsforstyrrelser for kvinden, hvilket der skal tages affære på.

Jerntabletter, såfremt det er anbefalet af din læge, kan være med til at genopbygge det optimale niveau af jern i kroppen, således at du fortsat kan træne og lade din krop udstå fysiske prøver. Du kan hos kosttilskudguiden.dk læse meget mere om disse jerntabletter.

Hvorfor er jern så vigtigt?

Jernet i blodet er helt essentielt for, at specielt sportsudøvere kan blive ved med at dyrke sport på højt plan. Jernet i blodet er med til at binde den nødvendige mængde ilt til de enkelte blodlegemer og derfra føre dem rundt til resten af kroppen, efter at lungerne har optaget ilten. Denne funktion er helt essentiel for, at du kan blive ved med at dyrke din sport uden større komplikationer. Det er så at sige et kredsløb, der skal holdes i gang konstant, og lider du af jernmangel, vil du typisk opleve hovedpine, dalende energi og i mange tilfælde også blødningsforstyrrelser.

Hvordan undgår jeg at lide af jernmangel?

Dette spørgsmål bliver vi ofte stillet, og det kan siges helt simpelt. Hold øje med, om din fysiske udholdenhed forbliver den samme, og om du i en periode oplever hovedpine i højere grad end normalt.

For kvinder gælder det om at holde øje med, om de månedlige blødninger forløber regelmæssigt. Skulle dette ikke være tilfældet, anbefaler vi naturligvis at søge egen læge og få de nødvendige svar med herfra. Efterfølgende kan det være en god idé at undersøge dine muligheder for at afprøve særlige jerntabletter, der har til formål at opretholde det naturlige niveau af jern i kroppen.

Det er dog altid vigtigt at rådføre sig med sin læge om, hvor lang tid disse tabletter skal indgå i kosten, da det kan variere fra person til person. Har jerntabletterne hjulpet, vil du opleve et øget energiniveau i din træning og højst sandsynligt formindsket hovedpine. Som kvinde vil du også opleve en tiltrængt regelmæssighed i dine blødninger.

Læs mere

Sundhed

Derfor skal du fokusere på dit kondital

Sund kvinde

Er du en blandt mange, som har stødt på både kondital og kondition, men er usikker på, hvad disse to begreber står for? Det kan være svært helt præcist at vide, hvad begrebet kondital i virkeligheden betyder. De fleste af os ved dog, at det har en tæt forbindelse til kondition, og jo bedre kondition vi har, desto bedre er vi til at præstere på løbebåndet eller i svømmehallen.

Nedenfor kan du lære mere om, hvordan man beregner ens kondital, samt hvorfor det netop er så vigtigt at holde styr på dette, hvis man er vild med at dyrke motion og går op i at leve et sundt liv. Du vil i denne artikel kunne finde frem til, hvordan dit kondital beregnes samt et par gode råd til, hvordan du kan forbedre dit kondital endnu mere.

Hvad er et kondital?

Et kondital er et udtryk for, hvor meget ilt et menneske kan optage pr. kilo kropsvægt. En sådan måling skal foretages under forhold, der kan måle den eksakte mængde ilt, du optager, mens du er i bevægelse. Ikke desto mindre er dette begreb vigtigt at have for øje, idet det udtrykker, hvor god din krop er til at optage ilt og omdanne denne til energi. Der sker nemlig det, at når du optager ilt, så løber det i første omgang gennem lungerne, ud til hjertet og til sidst ud til blodets celler. Her sker der en kemisk proces, hvor blodets celler optager ilten og omdanner det til energi. Denne mængde energi er den, vi bruger, når vi udfører hårdt fysisk arbejde. Ergo er den mængde ilt, vi optager, intet mindre end uundværlig, når vi dyrker motion.

Hvis du vil forbedre dit kondital, kan dette gøres enten ved at forøge den mængde af ilt, din krop kan optage, eller ved at tabe dig, således at din samlede kropsvægt falder. Da både kropsvægten og mængden af ilt er sigende for konditallet, er dette måden, hvorpå du kan forbedre dit kondital.

Hvad er sammenhængen mellem kondition og kondital?

Sammenhængen mellem disse to begreber er meget ligetil; konditallet påvirker din kondition. Lige så vel som konditallet udtrykker din evne til at optage ilt, så udtrykker din kondition din evne til at bruge den mængde energi, den optagede ilt producerer. Dermed har du altså en god kondition, hvis du kan optage store mængder af ilt i situationer med hårdt fysisk arbejde.

Læs mere

Sundhed

Vitaminer til et flot hår

Afslappende kvinde

Vil du også gerne have langt, sundt og stærkt hår? Et flot hår kræver en større indsats end bare en masse shampoo og conditioner. For mange er hårplejeprodukter ikke nok. De kan med fordel kigge på kosten, her kan man gøre en stor forskel. Gennem kosten kan du få lige præcis de vitaminer og mineraler, som du har brug for, for at få et stærkt og sundt hår. Men hvilke vitaminer og mineraler er så vigtigst for at få et sundt og stærkt hår?

Biotin

Når det kommer til at indtage vitaminer for at vedligeholde sundt og stærkt hår, er B-vitaminerne særligt anerkendt for sin god indvirkning på hårcellernes fornyelsesproces. Biotin er også kendt som Vitamin B7. Biotin findes i flere fødevarer som gulerødder, tun, svampe, bananer og solsikkefrø men i lave koncentrationer. Derfor kan det være svært at få nok Biotin igennem sin egen kost. Biotin eller Vitamin B7 er en vandopløselig vitamin og er vigtigt for syntese af fedtsyrer, glukose og nogle aminosyrer såsom valin og methionin.

Folsyre

Folsyre er en vigtig spiller sammen med biotin og hjælper med at balancere den metaboliske aktivitet i kroppen, bloddannelse og blodgennemstrømning. Det sikrer at dine hårceller hele tiden får fornyet næring. En balanceret blodgennemstrømning er nødvendig for at cirkulere ilt og næringsstoffer til svage hårsække.

B-Vitaminer

B-Vitaminer er generelt meget gode for at sætte turbo på hårvæksten, både B5, B6, B9 og B12. Vitamin B6 bidrager til en normal omsætning af protein og glycogen. Glycogen er kroppens vigtigste energikilde til proteinsyntese, en funktion der er vigtig for at hårets vækstprocesser fungerer korrekt. Vitamin B6 arbejder godt sammen med zink, og bidrager til at regulere hormonaktiviteten.

Zink

Zink er et mineral som har mange fordele for hår og hud. En af zink’s vigtigste fordele for håret, er at zink bidrager til at vedligeholde et normalt niveau af det mandlige hormon i blodet, energiproduktion og kroppens proteindannelse. Alle disse er med til at styrke hårcellernes fornyelsesproces. Fordi hårets cyklus afhænger af normal cellulær reproduktion og proteinopbygning, kan en mangel på zink føre til hårtab og hårudtynding. Zink kan som oftest fås gennem de normale fødevarer som mælkeprodukter, kød, fisk osv. Man kan også bruge et zink kosttilskud for at sikre at man får Zink nok. Den anbefalede daglig dosis af Zink er cirka 9 milligram.

Hårvitaminer

Disse vitaminer kan være ekstremt svære at få tilpasset sin kost til. Det vil kræve rigtig meget planlægning og arbejde i at finde de helt rigtige fødevarer. Derfor kan du med fordel gøre brug af hårvitaminer, som er et specialdesignet kosttilskud der indeholder lige de vitaminer og mineraler, som du har brug for at sætte turbo på din hårvækst. Hårvitaminer kan fås som både i vingummi form eller som pilleform. Vingummi formen er oftest den der optages bedst i kroppen.

Find lækre hårvitaminer fra det danske firma Yummi Gummi.

Læs mere

Sundhed

Kvinde med autisme

Kvinde hos psykolog

Hvad er autisme?

Omkring 1 % af Danmarks befolkning har autisme. Autisme er en psykologisk udviklingsforstyrrelse, som kommer til udtryk i sociale sammenhænge. Diagnosen rammer både mænd og kvinder, men der er først for nyligt sat fokus på det at være kvinde med autisme.

Hvordan ses autisme hos piger og kvinder?

De generelle symptomer for autisme viser sig i bund og grund på samme måde hos både mænd og kvinder. Dog er der en række af andre problemstillinger, som kan vise sig hos kvinder.

For mange kvinder på autisme-spektret vil diagnosen ‘autisme’ som oftest  blive stillet i enten ungdommen eller voksenlivet. Årsagen til den sene diagnose menes at skyldes pigers større evne til at engagere sig i skolens sociale sammenhænge.

Som følge af en sen diagnose kan mange piger og kvinder udvikle en række følgesygdomme, som giver udtryk for den underliggende forstyrrelse.

Det kan blandt andet være lidelser som:

  • OCD
  • Angst
  • Depression
  • ADHD
  • Spisevægring

Hvordan opleves hverdagen for piger og kvinder med autisme?

Hos en stor del af den kvindelige befolkning på autismespektret opleves der udfordringer i hverdagens forventninger. Fordi piger og kvinder i større grad end mænd formår at vedligeholde og efterligne sociale mekanismer, kan de møde forventninger om at kunne fortsætte i samme spor som kvinder uden autisme.

De mest almindelige symptomer på autisme som opleves hos kvinder kan være:

  • Besvær med formidlingen af egne behov
  • Manglende vurderingsevne i sociale situationer
  • Konfliktskyhed
  • Udpræget træthed i kølvandet på sociale interaktioner

Hverdages forventninger kan med tiden skabe en følelse af utilstrækkelighed og lede til forværring af autismens følgesygdomme.

For voksne kvinder med autisme kan det vægte meget at skulle have alle aspekter af hverdagen i orden. Derfor kan de ofte være sårbare overfor både stress og lavt selvværd.

Det er vigtigt at passe på sig selv, hvis man som autistisk kvinde befinder sig i en situation, hvor følgesygdommen tager overhånd. Der forefindes dog gode muligheder for supervision, som man trygt kan gøre brug af.

Hvad giver værdi i hverdagen?

Hos piger med autisme har blandet andet ridesport vist sig at være en særdeles gavnlig hjælp i hverdagens dannelse af relationer.

I interaktionen med heste får pigerne en følelse af kontrol og møder en respons fra dyret, uden at skulle hæve stemmen eller krops -mimikken. Derudover kan den hensyntagende nærkontakt med hesten styrke pigernes øvelse i at drage omsorg i omgangen med jævnaldrende.

Voksne kvinder med autisme kan have gavn af både at anerkende hverdagens udfordringer, samt deres eget store potentiale og lige så store tilstrækkelighed.

Læs mere

Sundhed

Tidens mest populære skønhedsbehandlinger

Ansigtsbehandling

Skønhed og velvære har altid været en del af vores daglige rutiner som mennesker. I disse tider er der dog kommet ekstra meget fokus på vores skønhedsidealer, og hvad vi gør for at holde os unge og friske. Dette tema vil vi dykke ned i, da der i dag findes adskillige skønhedsbehandlinger, der alle hjælper med at vedligeholde den ungdommelige skønhed, vi alle sammen besidder.

Kom rynkerne i forkøbet med en filler behandling

Måske har du allerede hørt om de såkaldte filler behandlinger, men hvis ikke, så vil vi kort forklare, hvad denne type behandling går ud på. En filler behandling bruges som ofte til at komme rynker og kragetæer i forkøbet, men bruges også tit til at fremhæve dine smukke kindben eller give læberne lidt mere fylde og form. En sådan behandling består af en indsprøjtning af en type sukkersyre, som naturligt produceres i vores krop. Herefter vil du opleve, at dit ansigt bliver løftet op alle de rigtige steder og med en smuk glans efterfølgende.

Ovennævnte behandlingstype er blevet et hit i store dele af verden og har også taget det danske land med storm. Du finder for eksempel en masse klinikker, der tilbyder filler behandlinger i for eksempel København. En filler behandling i København kan foretages af Aglaia Klinikken, som har specialiseret sig i dette.

Slip af med generende hårvækst med en laserbehandling

Flere og flere gør i dag brug af såkaldt laserbehandling. Denne behandling kan du overveje, hvis du for eksempel gerne vil af med generende hårvækst på kroppen. Dette kunne for eksempel være på dine ben eller arme. Laserbehandlingen går ind og tilfører en bestemt mængde varme omkring de uønskede hårsække, hvorefter det vil opleves som en permanent hårfjerning. Laserbehandling bruges også til permanente skader fra solen samt strækmærker. Behandlingen har i de seneste par år vundet stor popularitet blandt især danske kvinder.

Døjer du med irriteret hud? Prøv en udrensende kur

Et stigende antal danskere med irriteret hud eller generelle hudproblemer gør brug af de populære detox kure. Ordet detox er engelsk og betyder udrensning. En detox kur er derfor en kur, hvor du fokuserer på at få problemskabende kemikalier ud af din krop. Dette kan for eksempel gøres ved hjælp af en særlig juicekur eller ved hjælp af særlige tabletter.

Som sagt er formålet at komme af med de såkaldte affaldsstoffer og andre kemikalier, der måtte være i kroppen, for derefter at lade din hud regenerere nye og sunde hudceller. I virkeligheden er en sådan kur en måde at hjælpe kroppen af med de dårlige affaldsstoffer. Sørg dog altid for at lede efter den kur, der passer præcis til dit behov, idet der i dag findes mange forskellige at vælge imellem.

Læs mere

Livsstil

Vil du være sommerklar? Sådan kommer du i gang allerede nu

Aktiv ferie

Sommerferien nærmer sig og det betyder forhåbentlig masser af sol og varme – enten herhjemme eller i udlandet. Som så mange andre år, hvor januar-kuren er løbet ud i sandet og man gruer for at skulle finde bikinien eller badedragten frem til sommer, er det nu på tide at hanke op i dig selv og blive sommerklar.

Der er i denne artikel ikke tale om en decideret kur, men nærmere tips til at styrke motivationen for igen at dyrke motion, så de gode intentioner i januar kan genstartes nu. Du får her nogle tips til at gøre det lidt sjovere at være sund – fordi det er alt andet lige nemmere at komme afsted til noget sjovt end en sur pligt.

Musik og lyd gør det nemmere at komme i gang

En god motivation til at komme i gang med at dyrke motion er at finde et sæt gode høretelefoner. Således kan du have musikken med på en løbe- eller gåtur. Derudover er det en god idé at købe trådløse høretelefoner, der kan tilknyttes via Bluetooth til din smartphone. De fleste bluetooth høretelefoner kan også tilknyttes til din computer, så de begrænser sig ikke kun til brug i forbindelse med motion.

Lyt derefter til en god spilleliste med din favoritmusik eller til en podcast, så du kan koncentrere dig om dét fremfor dine ømme muskler. På den måde, fjerner du fokus fra den hårde del af træning og flytter til noget, der giver energi. Det er videnskabeligt bevist, at god musik med gang i kan øge din præstation med op til 15%.

Hvis du ved, at der venter dig god musik og eller en spændende podcast på løbeturen, kan det være lidt nemmere at snøre løbeskoene, sætte dig op på cyklen eller tage i træningscentret.

Hold styr på motion og kalorier med et aktivitetsur

Det er en god idé at holde styr på sin motion på daglig basis, ligesom det kan være en god idé at se hvor mange kalorier man forbrænder hver dag. Med et aktivitetsur med indbygget skridttæller, får du et simpelt overblik over både dine forbrændte kalorier og daglige motion. Det udregnes på baggrund af den indbyggede skridttæller.

Det virker både motiverende og som en konkurrence, fordi man gerne vil nå sine daglige mål. Det anbefales at gå mellem 10.000 og 12.000 skridt om dagen, og det kan hurtigt blive en intern konkurrence om at nå dit personlige mål.

Gå en tur og nyd naturen – eller udnyt turen til og fra arbejde

Motion behøver ikke være hårdt eller fysisk krævende – det kan også være en gåtur i naturen. Så kan du nyde omgivelserne og få frisk luft, mens du i virkeligheden forbrænder kalorier. Det giver mere energi i hverdagen at gå en tur end at sidde i sofaen. Du vil sove bedre, fordi du har brugt den energi du har indtaget.

Derudover kan du også få mere motion ind i din hverdag ved at udnytte turen til og fra arbejde. Lad bilen stå og hop på cyklen til arbejde i stedet for – det er godt for dit velbefindende og samtidig skåner du miljøet.

Læs mere

Populære indlæg