Følg os

Sundhed

Vitaminer til et flot hår

Afslappende kvinde

Vil du også gerne have langt, sundt og stærkt hår? Et flot hår kræver en større indsats end bare en masse shampoo og conditioner. For mange er hårplejeprodukter ikke nok. De kan med fordel kigge på kosten, her kan man gøre en stor forskel. Gennem kosten kan du få lige præcis de vitaminer og mineraler, som du har brug for, for at få et stærkt og sundt hår. Men hvilke vitaminer og mineraler er så vigtigst for at få et sundt og stærkt hår?

Biotin

Når det kommer til at indtage vitaminer for at vedligeholde sundt og stærkt hår, er B-vitaminerne særligt anerkendt for sin god indvirkning på hårcellernes fornyelsesproces. Biotin er også kendt som Vitamin B7. Biotin findes i flere fødevarer som gulerødder, tun, svampe, bananer og solsikkefrø men i lave koncentrationer. Derfor kan det være svært at få nok Biotin igennem sin egen kost. Biotin eller Vitamin B7 er en vandopløselig vitamin og er vigtigt for syntese af fedtsyrer, glukose og nogle aminosyrer såsom valin og methionin.

Folsyre

Folsyre er en vigtig spiller sammen med biotin og hjælper med at balancere den metaboliske aktivitet i kroppen, bloddannelse og blodgennemstrømning. Det sikrer at dine hårceller hele tiden får fornyet næring. En balanceret blodgennemstrømning er nødvendig for at cirkulere ilt og næringsstoffer til svage hårsække.

B-Vitaminer

B-Vitaminer er generelt meget gode for at sætte turbo på hårvæksten, både B5, B6, B9 og B12. Vitamin B6 bidrager til en normal omsætning af protein og glycogen. Glycogen er kroppens vigtigste energikilde til proteinsyntese, en funktion der er vigtig for at hårets vækstprocesser fungerer korrekt. Vitamin B6 arbejder godt sammen med zink, og bidrager til at regulere hormonaktiviteten.

Zink

Zink er et mineral som har mange fordele for hår og hud. En af zink’s vigtigste fordele for håret, er at zink bidrager til at vedligeholde et normalt niveau af det mandlige hormon i blodet, energiproduktion og kroppens proteindannelse. Alle disse er med til at styrke hårcellernes fornyelsesproces. Fordi hårets cyklus afhænger af normal cellulær reproduktion og proteinopbygning, kan en mangel på zink føre til hårtab og hårudtynding. Zink kan som oftest fås gennem de normale fødevarer som mælkeprodukter, kød, fisk osv. Man kan også bruge et zink kosttilskud for at sikre at man får Zink nok. Den anbefalede daglig dosis af Zink er cirka 9 milligram.

Hårvitaminer

Disse vitaminer kan være ekstremt svære at få tilpasset sin kost til. Det vil kræve rigtig meget planlægning og arbejde i at finde de helt rigtige fødevarer. Derfor kan du med fordel gøre brug af hårvitaminer, som er et specialdesignet kosttilskud der indeholder lige de vitaminer og mineraler, som du har brug for at sætte turbo på din hårvækst. Hårvitaminer kan fås som både i vingummi form eller som pilleform. Vingummi formen er oftest den der optages bedst i kroppen.

Find lækre hårvitaminer fra det danske firma Yummi Gummi.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sundhed

Gode råd til dig med blødningsforstyrrelser

Bange kvinde

Oplever du ofte blødningsforstyrrelser, kan det skyldes mangel på jern. Vi anbefaler i alle henseender, at du i første omgang går til egen læge for at finde kilden til problemet og derefter en løsning.

Dog kan én af årsagerne sagtens skyldes mangel på jern i kroppen, og af denne grund kan din krop ikke danne de ellers regelmæssige blødninger.

Kraftig menstruation kan medføre jernmangel

Som kvinde kan det være nødvendigt at tilføre jerntabletter til den daglige kost, idet hård fysisk træning og menstruation kan give anledning til jernmangel i kroppen. Er man ikke opmærksom på dette, kan det medføre blødningsforstyrrelser for kvinden, hvilket der skal tages affære på.

Jerntabletter, såfremt det er anbefalet af din læge, kan være med til at genopbygge det optimale niveau af jern i kroppen, således at du fortsat kan træne og lade din krop udstå fysiske prøver. Du kan hos kosttilskudguiden.dk læse meget mere om disse jerntabletter.

Hvorfor er jern så vigtigt?

Jernet i blodet er helt essentielt for, at specielt sportsudøvere kan blive ved med at dyrke sport på højt plan. Jernet i blodet er med til at binde den nødvendige mængde ilt til de enkelte blodlegemer og derfra føre dem rundt til resten af kroppen, efter at lungerne har optaget ilten. Denne funktion er helt essentiel for, at du kan blive ved med at dyrke din sport uden større komplikationer. Det er så at sige et kredsløb, der skal holdes i gang konstant, og lider du af jernmangel, vil du typisk opleve hovedpine, dalende energi og i mange tilfælde også blødningsforstyrrelser.

Hvordan undgår jeg at lide af jernmangel?

Dette spørgsmål bliver vi ofte stillet, og det kan siges helt simpelt. Hold øje med, om din fysiske udholdenhed forbliver den samme, og om du i en periode oplever hovedpine i højere grad end normalt.

For kvinder gælder det om at holde øje med, om de månedlige blødninger forløber regelmæssigt. Skulle dette ikke være tilfældet, anbefaler vi naturligvis at søge egen læge og få de nødvendige svar med herfra. Efterfølgende kan det være en god idé at undersøge dine muligheder for at afprøve særlige jerntabletter, der har til formål at opretholde det naturlige niveau af jern i kroppen.

Det er dog altid vigtigt at rådføre sig med sin læge om, hvor lang tid disse tabletter skal indgå i kosten, da det kan variere fra person til person. Har jerntabletterne hjulpet, vil du opleve et øget energiniveau i din træning og højst sandsynligt formindsket hovedpine. Som kvinde vil du også opleve en tiltrængt regelmæssighed i dine blødninger.

Læs mere

Sundhed

Derfor skal du fokusere på dit kondital

Sund kvinde

Er du en blandt mange, som har stødt på både kondital og kondition, men er usikker på, hvad disse to begreber står for? Det kan være svært helt præcist at vide, hvad begrebet kondital i virkeligheden betyder. De fleste af os ved dog, at det har en tæt forbindelse til kondition, og jo bedre kondition vi har, desto bedre er vi til at præstere på løbebåndet eller i svømmehallen.

Nedenfor kan du lære mere om, hvordan man beregner ens kondital, samt hvorfor det netop er så vigtigt at holde styr på dette, hvis man er vild med at dyrke motion og går op i at leve et sundt liv. Du vil i denne artikel kunne finde frem til, hvordan dit kondital beregnes samt et par gode råd til, hvordan du kan forbedre dit kondital endnu mere.

Hvad er et kondital?

Et kondital er et udtryk for, hvor meget ilt et menneske kan optage pr. kilo kropsvægt. En sådan måling skal foretages under forhold, der kan måle den eksakte mængde ilt, du optager, mens du er i bevægelse. Ikke desto mindre er dette begreb vigtigt at have for øje, idet det udtrykker, hvor god din krop er til at optage ilt og omdanne denne til energi. Der sker nemlig det, at når du optager ilt, så løber det i første omgang gennem lungerne, ud til hjertet og til sidst ud til blodets celler. Her sker der en kemisk proces, hvor blodets celler optager ilten og omdanner det til energi. Denne mængde energi er den, vi bruger, når vi udfører hårdt fysisk arbejde. Ergo er den mængde ilt, vi optager, intet mindre end uundværlig, når vi dyrker motion.

Hvis du vil forbedre dit kondital, kan dette gøres enten ved at forøge den mængde af ilt, din krop kan optage, eller ved at tabe dig, således at din samlede kropsvægt falder. Da både kropsvægten og mængden af ilt er sigende for konditallet, er dette måden, hvorpå du kan forbedre dit kondital.

Hvad er sammenhængen mellem kondition og kondital?

Sammenhængen mellem disse to begreber er meget ligetil; konditallet påvirker din kondition. Lige så vel som konditallet udtrykker din evne til at optage ilt, så udtrykker din kondition din evne til at bruge den mængde energi, den optagede ilt producerer. Dermed har du altså en god kondition, hvis du kan optage store mængder af ilt i situationer med hårdt fysisk arbejde.

Læs mere

Sundhed

Kvinde med autisme

Kvinde hos psykolog

Hvad er autisme?

Omkring 1 % af Danmarks befolkning har autisme. Autisme er en psykologisk udviklingsforstyrrelse, som kommer til udtryk i sociale sammenhænge. Diagnosen rammer både mænd og kvinder, men der er først for nyligt sat fokus på det at være kvinde med autisme.

Hvordan ses autisme hos piger og kvinder?

De generelle symptomer for autisme viser sig i bund og grund på samme måde hos både mænd og kvinder. Dog er der en række af andre problemstillinger, som kan vise sig hos kvinder.

For mange kvinder på autisme-spektret vil diagnosen ‘autisme’ som oftest  blive stillet i enten ungdommen eller voksenlivet. Årsagen til den sene diagnose menes at skyldes pigers større evne til at engagere sig i skolens sociale sammenhænge.

Som følge af en sen diagnose kan mange piger og kvinder udvikle en række følgesygdomme, som giver udtryk for den underliggende forstyrrelse.

Det kan blandt andet være lidelser som:

  • OCD
  • Angst
  • Depression
  • ADHD
  • Spisevægring

Hvordan opleves hverdagen for piger og kvinder med autisme?

Hos en stor del af den kvindelige befolkning på autismespektret opleves der udfordringer i hverdagens forventninger. Fordi piger og kvinder i større grad end mænd formår at vedligeholde og efterligne sociale mekanismer, kan de møde forventninger om at kunne fortsætte i samme spor som kvinder uden autisme.

De mest almindelige symptomer på autisme som opleves hos kvinder kan være:

  • Besvær med formidlingen af egne behov
  • Manglende vurderingsevne i sociale situationer
  • Konfliktskyhed
  • Udpræget træthed i kølvandet på sociale interaktioner

Hverdages forventninger kan med tiden skabe en følelse af utilstrækkelighed og lede til forværring af autismens følgesygdomme.

For voksne kvinder med autisme kan det vægte meget at skulle have alle aspekter af hverdagen i orden. Derfor kan de ofte være sårbare overfor både stress og lavt selvværd.

Det er vigtigt at passe på sig selv, hvis man som autistisk kvinde befinder sig i en situation, hvor følgesygdommen tager overhånd. Der forefindes dog gode muligheder for supervision, som man trygt kan gøre brug af.

Hvad giver værdi i hverdagen?

Hos piger med autisme har blandet andet ridesport vist sig at være en særdeles gavnlig hjælp i hverdagens dannelse af relationer.

I interaktionen med heste får pigerne en følelse af kontrol og møder en respons fra dyret, uden at skulle hæve stemmen eller krops -mimikken. Derudover kan den hensyntagende nærkontakt med hesten styrke pigernes øvelse i at drage omsorg i omgangen med jævnaldrende.

Voksne kvinder med autisme kan have gavn af både at anerkende hverdagens udfordringer, samt deres eget store potentiale og lige så store tilstrækkelighed.

Læs mere

Sundhed

Tidens mest populære skønhedsbehandlinger

Ansigtsbehandling

Skønhed og velvære har altid været en del af vores daglige rutiner som mennesker. I disse tider er der dog kommet ekstra meget fokus på vores skønhedsidealer, og hvad vi gør for at holde os unge og friske. Dette tema vil vi dykke ned i, da der i dag findes adskillige skønhedsbehandlinger, der alle hjælper med at vedligeholde den ungdommelige skønhed, vi alle sammen besidder.

Kom rynkerne i forkøbet med en filler behandling

Måske har du allerede hørt om de såkaldte filler behandlinger, men hvis ikke, så vil vi kort forklare, hvad denne type behandling går ud på. En filler behandling bruges som ofte til at komme rynker og kragetæer i forkøbet, men bruges også tit til at fremhæve dine smukke kindben eller give læberne lidt mere fylde og form. En sådan behandling består af en indsprøjtning af en type sukkersyre, som naturligt produceres i vores krop. Herefter vil du opleve, at dit ansigt bliver løftet op alle de rigtige steder og med en smuk glans efterfølgende.

Ovennævnte behandlingstype er blevet et hit i store dele af verden og har også taget det danske land med storm. Du finder for eksempel en masse klinikker, der tilbyder filler behandlinger i for eksempel København. En filler behandling i København kan foretages af Aglaia Klinikken, som har specialiseret sig i dette.

Slip af med generende hårvækst med en laserbehandling

Flere og flere gør i dag brug af såkaldt laserbehandling. Denne behandling kan du overveje, hvis du for eksempel gerne vil af med generende hårvækst på kroppen. Dette kunne for eksempel være på dine ben eller arme. Laserbehandlingen går ind og tilfører en bestemt mængde varme omkring de uønskede hårsække, hvorefter det vil opleves som en permanent hårfjerning. Laserbehandling bruges også til permanente skader fra solen samt strækmærker. Behandlingen har i de seneste par år vundet stor popularitet blandt især danske kvinder.

Døjer du med irriteret hud? Prøv en udrensende kur

Et stigende antal danskere med irriteret hud eller generelle hudproblemer gør brug af de populære detox kure. Ordet detox er engelsk og betyder udrensning. En detox kur er derfor en kur, hvor du fokuserer på at få problemskabende kemikalier ud af din krop. Dette kan for eksempel gøres ved hjælp af en særlig juicekur eller ved hjælp af særlige tabletter.

Som sagt er formålet at komme af med de såkaldte affaldsstoffer og andre kemikalier, der måtte være i kroppen, for derefter at lade din hud regenerere nye og sunde hudceller. I virkeligheden er en sådan kur en måde at hjælpe kroppen af med de dårlige affaldsstoffer. Sørg dog altid for at lede efter den kur, der passer præcis til dit behov, idet der i dag findes mange forskellige at vælge imellem.

Læs mere

Livsstil

Vil du være sommerklar? Sådan kommer du i gang allerede nu

Aktiv ferie

Sommerferien nærmer sig og det betyder forhåbentlig masser af sol og varme – enten herhjemme eller i udlandet. Som så mange andre år, hvor januar-kuren er løbet ud i sandet og man gruer for at skulle finde bikinien eller badedragten frem til sommer, er det nu på tide at hanke op i dig selv og blive sommerklar.

Der er i denne artikel ikke tale om en decideret kur, men nærmere tips til at styrke motivationen for igen at dyrke motion, så de gode intentioner i januar kan genstartes nu. Du får her nogle tips til at gøre det lidt sjovere at være sund – fordi det er alt andet lige nemmere at komme afsted til noget sjovt end en sur pligt.

Musik og lyd gør det nemmere at komme i gang

En god motivation til at komme i gang med at dyrke motion er at finde et sæt gode høretelefoner. Således kan du have musikken med på en løbe- eller gåtur. Derudover er det en god idé at købe trådløse høretelefoner, der kan tilknyttes via Bluetooth til din smartphone. De fleste bluetooth høretelefoner kan også tilknyttes til din computer, så de begrænser sig ikke kun til brug i forbindelse med motion.

Lyt derefter til en god spilleliste med din favoritmusik eller til en podcast, så du kan koncentrere dig om dét fremfor dine ømme muskler. På den måde, fjerner du fokus fra den hårde del af træning og flytter til noget, der giver energi. Det er videnskabeligt bevist, at god musik med gang i kan øge din præstation med op til 15%.

Hvis du ved, at der venter dig god musik og eller en spændende podcast på løbeturen, kan det være lidt nemmere at snøre løbeskoene, sætte dig op på cyklen eller tage i træningscentret.

Hold styr på motion og kalorier med et aktivitetsur

Det er en god idé at holde styr på sin motion på daglig basis, ligesom det kan være en god idé at se hvor mange kalorier man forbrænder hver dag. Med et aktivitetsur med indbygget skridttæller, får du et simpelt overblik over både dine forbrændte kalorier og daglige motion. Det udregnes på baggrund af den indbyggede skridttæller.

Det virker både motiverende og som en konkurrence, fordi man gerne vil nå sine daglige mål. Det anbefales at gå mellem 10.000 og 12.000 skridt om dagen, og det kan hurtigt blive en intern konkurrence om at nå dit personlige mål.

Gå en tur og nyd naturen – eller udnyt turen til og fra arbejde

Motion behøver ikke være hårdt eller fysisk krævende – det kan også være en gåtur i naturen. Så kan du nyde omgivelserne og få frisk luft, mens du i virkeligheden forbrænder kalorier. Det giver mere energi i hverdagen at gå en tur end at sidde i sofaen. Du vil sove bedre, fordi du har brugt den energi du har indtaget.

Derudover kan du også få mere motion ind i din hverdag ved at udnytte turen til og fra arbejde. Lad bilen stå og hop på cyklen til arbejde i stedet for – det er godt for dit velbefindende og samtidig skåner du miljøet.

Læs mere

Børn og unge

Tips til at beskytte dit barn mod solens skadelige stråler

Mor og børn på stranden

Står I og skal afsted på en ferie, hvor solens stråler er skarpere end de stråler, som vi er vant til i Danmark, så er det en rigtig god idé at tænke over, hvordan du kan beskytte dit barn på bedst mulig vis mod solens skadelige stråler. Det er nemlig uhyre vigtigt at passe på huden, og især på vores børn, hvor huden godt kan være ekstra sart.

Vi vil herunder gennemgå nogle af vores bedste tips og tricks til, hvordan du beskytter dit barn mod UV-stråling. Derudover vil vi også slutte af med et tip om, hvordan du anskaffer dig tingene, uden at du skal stresse rundt i byens butikker dagen lang.

UV badetøj er et kæmpe hit over hele verden

En af de nyere opfindelser, som du med rette kan gøre brug af allerede nu, er uv badetøj til børn. Det er nemlig ualmindeligt smart, at UV-beskyttelsen kan komme fra tøjet, da det ofte kan være en større opgave at få smurt solcreme på barnets krop. Derudover kan det være svært at vide, hvor lang tid en solcreme holder, medmindre man køber en creme af høj kvalitet fra eksempelvis apoteket.

Køb solcreme af høj kvalitet

Vi var kort inde at vende dette produkt i sektionen ovenfor. Solcreme af høj kvalitet er naturligvis et must, når du skal have dit barn med til et sted, hvor huden er udsat for solens stråler. Køb gerne en solcreme på et apotek eller hos en anden forhandler, der kan stå inde for kvaliteten. Derudover kan du med rette lede efter de solcremer, der er specielt velegnet til børn. Vær endvidere opmærksom på, at solcremen skal være vandfast.

Det hele kan handles på nettet

Som lovet i indledningen, så ville vi komme ind på, hvordan du nemt og hurtigt kan klare købene af ovenstående produkter. På nettet kan du nemlig finde langt det meste til ganske fair priser. Har du derfor ikke tid til at rende i butikker fra morgen til aften, så anbefaler vi, at du leder efter varerne online.

Læs mere

Sundhed

Cykling kan være med til at forebygge stress

Hovedpine

Danmark er et land, hvor vi er helt vilde med cykling. Cyklen er et foretrukket transportmiddel – både i forhold til at komme fra a til b – men også som træning. Det er især i de større byer, hvor cyklen er meget populær, eftersom det er nemmere at komme frem sådan, da vi har misundelsesværdige gode cykelforhold i Danmark.

Faktisk er Danmark et land, hvor rigtig mange internationalt skeler til, for at blive inspireret af den cykelkultur som vi har skabt herhjemme.

Som samfund er man bevidst med de mange fordele ved cykling, hvorfor man prøver at gøre det populært.

Det kræver både at man som land skaber nogle forhold der er attraktive for cyklisterne, men også at der sættes fokus på det udbytte man som cyklist har af at vælge cyklen.

Ligeledes fungerer det også altid godt, hvis virksomhederne sætter fokus på motionen. Man ved gennem forskning, at motion har en positiv effekt på ens medarbejdertrivsel.

Cykling som motionsform

Det er ikke kun godt for din motion at anvende cyklen. Det hjælper nemlig også på det mentale helbred. Det giver mere overskud i hverdagen, og er dermed også stressforebyggende. Stress er et stort problem, men man kan selv være med til at forebygge at det opstår.

Ofte handler det om at man har for mange ting mellem øerne. Og at have travlt, behøver heller ikke at være en dårlig ting. Det er bare vigtigt, at man kan skelne mellem positiv og negativ stress

Positiv stress er der hvor man trives i at have travlt, og glæder sig til at stå op om morgenen for at gå på arbejde. Negativ stress er hvis man modsat ikke glæder sig, men i stedet sætter undskyldninger op for sig selv, og har en dårlig fornemmelse i maven.

Føler man en negativ stress, er det vigtigt at man stopper op og lytter til sin krop. Det er ofte kvinder som er bedst til dette, hvor man mænd måske mere ignorerer følelsen og blot fortsætter med at køre på i et for højt tempo. Dette er meget risikabelt, da stress er en meget alvorlig sygdom.

Find din cykel online

Har du endnu ikke ny cykel, eller er den gamle blevet for slidt, er det måske værd at tage et kig på en ny cykel. Der kan efterhånden fås rigtig mange forskellige slags modeller på markedet, hvilket også gør at der en noget til enhver smag.

Der er altså ingen undskyldning for ikke at komme afsted.

Læs mere

Bolig

Disse møbler er med til at styrke dit helbred

Familiehygge

Et møbel kan da ikke være med til at styrke ens helbred – eller kan det?

Du kan ganske rigtigt ikke indrette dig sund og rask, men du kan da forebygge mange udfordringer som ømhed, stivhed og dårlig kropsholdning med ergonomiske møbler. Det fortæller vi dig alt om i dag.

Sengen og dets tilbehør

En god og ergonomisk seng har enorm betydning for din krop og dit helbred generelt. Ligger du dårligt hver eneste nat – cirka 8 timer pr. døgn – så kan det gå hårdt ud over din krop. Du risikerer nemlig at døje med dårlig kropsholdning, nakkeproblemer, rygproblemer og meget mere. Dette kan føre til hovedpine, nedsat selvtillid, mindsket overskud m.v. Ergo kan det have alvorlige konsekvenser at ligge dårligt om natten.

Med ovenstående in mente bør du unde dig selv en ergonomisk elevationsseng og ikke mindst tilbehør. Med tilbehør refererer vi til hovedpuden, dynen og sengetøjet, som bør være af absolut højeste kvalitet. Især hovedpuden er vigtig, selvom du måske bare tænker, at en pude er en pude.

Kontorstolen

Dernæst opfordrer vi dig til at investere i en ergonomisk kontorstol. Denne opfordring er henvendt til dig, som ofte eller til tider arbejder hjemmefra, fra din kontorstol. Stillesiddende arbejde er ikke synderligt sundt, men det bliver ikke mere sundt af, at ens kontorstol ikke giver ryggen den nødvendige støtte.

En ergonomisk kontorstol koster typisk et par tusinde. Det er mange penge, men kan du slippe for at døje med ømhed i ryg og nakke, så vil du nok blive meget glad for den investering. Det er jo svært at arbejde, hvis man konstant plages af ømhed og smerter.

Tøjstativet

Hvordan kan et tøjstativ gøre noget godt for mit helbred?

Med et tøjstativ slipper du helt eller delvist for at bukke dig ned efter dit tøj, idet tøjet hænger på bøjler og derfor let kan tages ned uden at belaste hverken knæ eller ryg. Den mulighed har du ikke, hvis du opbevarer alt dit tøj i en kommode. Dog er der selvfølgelig grænser for, hvor meget tøj man kan have hængende på et tøjstativ.

Hæng – hvis muligt – alle dine bluser og skjorter op.

Læs mere

Populære indlæg