Følg os

Sundhed

Vitaminer til et flot hår

Afslappende kvinde

Vil du også gerne have langt, sundt og stærkt hår? Et flot hår kræver en større indsats end bare en masse shampoo og conditioner. For mange er hårplejeprodukter ikke nok. De kan med fordel kigge på kosten, her kan man gøre en stor forskel. Gennem kosten kan du få lige præcis de vitaminer og mineraler, som du har brug for, for at få et stærkt og sundt hår. Men hvilke vitaminer og mineraler er så vigtigst for at få et sundt og stærkt hår?

Biotin

Når det kommer til at indtage vitaminer for at vedligeholde sundt og stærkt hår, er B-vitaminerne særligt anerkendt for sin god indvirkning på hårcellernes fornyelsesproces. Biotin er også kendt som Vitamin B7. Biotin findes i flere fødevarer som gulerødder, tun, svampe, bananer og solsikkefrø men i lave koncentrationer. Derfor kan det være svært at få nok Biotin igennem sin egen kost. Biotin eller Vitamin B7 er en vandopløselig vitamin og er vigtigt for syntese af fedtsyrer, glukose og nogle aminosyrer såsom valin og methionin.

Folsyre

Folsyre er en vigtig spiller sammen med biotin og hjælper med at balancere den metaboliske aktivitet i kroppen, bloddannelse og blodgennemstrømning. Det sikrer at dine hårceller hele tiden får fornyet næring. En balanceret blodgennemstrømning er nødvendig for at cirkulere ilt og næringsstoffer til svage hårsække.

B-Vitaminer

B-Vitaminer er generelt meget gode for at sætte turbo på hårvæksten, både B5, B6, B9 og B12. Vitamin B6 bidrager til en normal omsætning af protein og glycogen. Glycogen er kroppens vigtigste energikilde til proteinsyntese, en funktion der er vigtig for at hårets vækstprocesser fungerer korrekt. Vitamin B6 arbejder godt sammen med zink, og bidrager til at regulere hormonaktiviteten.

Zink

Zink er et mineral som har mange fordele for hår og hud. En af zink’s vigtigste fordele for håret, er at zink bidrager til at vedligeholde et normalt niveau af det mandlige hormon i blodet, energiproduktion og kroppens proteindannelse. Alle disse er med til at styrke hårcellernes fornyelsesproces. Fordi hårets cyklus afhænger af normal cellulær reproduktion og proteinopbygning, kan en mangel på zink føre til hårtab og hårudtynding. Zink kan som oftest fås gennem de normale fødevarer som mælkeprodukter, kød, fisk osv. Man kan også bruge et zink kosttilskud for at sikre at man får Zink nok. Den anbefalede daglig dosis af Zink er cirka 9 milligram.

Hårvitaminer

Disse vitaminer kan være ekstremt svære at få tilpasset sin kost til. Det vil kræve rigtig meget planlægning og arbejde i at finde de helt rigtige fødevarer. Derfor kan du med fordel gøre brug af hårvitaminer, som er et specialdesignet kosttilskud der indeholder lige de vitaminer og mineraler, som du har brug for at sætte turbo på din hårvækst. Hårvitaminer kan fås som både i vingummi form eller som pilleform. Vingummi formen er oftest den der optages bedst i kroppen.

Find lækre hårvitaminer fra det danske firma Yummi Gummi.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.